Gouden weken

donderdag 29 september 2022

In groep 4 zijn we druk bezig met de gouden weken. In de gouden weken staan activiteiten centraal die de groepsvorming bevorderen. Tijdens de verschillende activiteiten leren de kinderen zichzelf, elkaar en de leerkracht beter kennen.

Tijdens de gouden weken gaat de groep door verschillende fasen heen. De eerste weken zijn wij bezig met de fase forming. In deze fase zijn de leerlingen bezig met elkaar leren kennen en zoeken ze de veiligheid en structuur op binnen de groep.

De afgelopen weken hebben we al mooie en leerzame momenten voorbij zien komen waaronder het spel muis/olifant/tijger. Bij dit spel hebben de leerlingen in twee groepen samen moeten werken om een dier te kiezen wat wint van het dier van de andere groep, zonder dat zij weten welk dier de andere groep kiest. Hierbij was goed overleg erg cruciaal en moesten de kinderen goed luisteren naar elkaar. Deze activiteit hebben de kinderen eerst met verbale communicatie gedaan en de week erop zelfs met non-verbale communicatie!

In groep 4 spelen we ook onze eigen vorm van ‘wie is de mol?’. Elke wordt (bijna) elke dag een leerlingen aangewezen die de mol is. Deze mol geeft door de dag heen zijn klasgenoten verschillende complimenten. Maar niet alleen de mol geeft complimenten, ook de rest van de klasgenoten geven elkaar complimenten zodat de mol niet al te veel opvalt. Aan het einde van de dag mogen de leerlingen raden wie de mol was en krijgen we te horen welke complimenten de mol aan de klas heeft gegeven!