Thema; ‘Waar woon jij?’
Na de vakantie zijn de kinderen fris gestart in groep 5! In de eerste week zijn ze aan de slag gegaan met (nieuwe) vakken en lesdoelen. In groep 5 zijn er namelijk best een aantal dingen anders. Zo krijgen de kinderen les in verschillende zaakvakken, gaan ze dit jaar een boekbespreking en een spreekbeurt houden, en moeten ze op vrijdagmiddag naar school.
Om goed met elkaar van start te gaan, zijn we begonnen met de Gouden Weken. Tijdens deze weken zijn we druk bezig met de groepsvorming in de klas. De kinderen leren elkaar (en ook de leerkracht) beter kennen. Dit doen we door middel van verschillende werkvormen en activiteiten, waarbij onder andere samenwerken centraal staat.
Samenwerken doen we niet alleen tijdens de Gouden Weken, maar natuurlijk het hele jaar door. Daarom hebben de kinderen klassikaal besproken wat zij belangrijk vinden bij het samenwerken en wat zij van elkaar verwachten. De gemaakte afspraken staan tijdens het samenwerken op het bord, en na de opdracht geven de kinderen elkaar tips en tops.
Bij de zaakvakken zijn we gestart met het eerste thema van geschiedenis: leven als jager of boer. In dit thema leren de kinderen over de verschillen tussen jagers en boeren, welke belangrijke ontdekkingen er in die tijd zijn gedaan, en wat archeologen precies doen! Met Close Reading zijn we ook de geschiedenis ingedoken. Dit keer zijn we afgereisd naar het oude Egypte, waar farao Toetanchamon op de troon zat. De kinderen hebben een woordweb gemaakt met informatie uit de tekst en hebben geleerd hoe zij de informatie uit de tekst in chronologische volgorde kunnen zetten. We zijn benieuwd wat we tijdens de laatste sessie nog meer gaan leren!