Herdenking Villa Laag Buurlo

donderdag 20 april 2023

Afgelopen vrijdag, 14 april, zijn wij met groep 7/8 naar ons school monument “Vila Laag Buurlo” gegaan. Bij Villa Laag Buurlo werd op 14 april 1945 één van de laatste gevechten geleverd voor de bevrijding van Nederland, toen de bemanning van een Duits kanon op een tankonderstel de Canadezen ontdekte en het vuur opende op de villa. In de villa werden door de Canadezen voorbereidingen getroffen voor de bevrijding van Apeldoorn. Gedurende het gevecht drong een granaat door de buitenmuren van het huis naar binnen waarbij twee Canadese soldaten werden gedood: Captain F.J. Sims en Lieutenant J.W. Reardon.Wij hebben zelfgemaakte gedichten voorgelezen en een bloemstuk neergelegd. Ook hebben 2 kinderen het verhaal over de geschiedenis aan hun klasgenoten verteld. De weken voor deze bijeenkomst hebben wij aan het thema “Tweede Wereldoorlog” gewerkt. Als school vinden we het belangrijk om stil te blijven staan bij de gebeurtenissen en uiteindelijk de bevrijding van 78 jaar geleden.