Nieuws uit groep 3/4

dinsdag 31 oktober 2017

Groep 3/4 heeft op dinsdag 31 oktober jl. op feestelijke wijze afscheid van mij genomen. Ik ga met pensioen en Juf Michelle neemt de groep van mij over. Michelle was er afgelopen dinsdag ook gezellig bij. De circusworkshop was heel erg leuk en de kinderen hebben ervan genoten. ’s Middags hebben we spelletjes gedaan, onder het genot van een traktatie.  Voor alle cadeaus, tekeningen, bloemen etc. wil ik u hartelijk bedanken.

Misschien tot ziens! Juf Marion.

In groep 3 zijn we inmiddels bij kern 3 van Veilig Leren Lezen. De woorden die hierin aan de orde komen zijn: doos, poes, koek, ijs en zeep, met als “nieuwe” letters de d, oe, ij en z.

Het lezen gaat de kinderen steeds beter af en ze doen heel goed hun best! Toch is het soms nog lastig om al die letters te moeten onthouden, vooral als ze ook nog zoveel op elkaar lijken, zoals de b en de d en de p.

Ook het woordje “de” is aan de orde geweest en we hebben samen woorden bedacht waar “de” voor hoort te staan.

Met rekenen zijn we begonnen met de zogenaamde bus-sommen. Dit is een voorbereiding op het maken van “echte” rekensommen. Een voorbeeld ter verduidelijking: Er zitten 2 mensen in de bus. Bij de bushalte stappen 3 mensen in. Hoeveel mensen zitten er nu in de bus?  Dit wordt helemaal uitgespeeld in de klas, met een buschauffeur met een rijtje stoelen achter zich, bij wijze van bus, en in- en uitstappende kinderen. In eerste instantie wordt er gesproken over 2 erbij 3 is 5 of 5 eraf 2 is 3 en pas in een later stadium stappen we over op plus en min.

Groep 4 is met taal druk bezig met de kenmerken van een zin: een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt (of een vraagteken of uitroepteken). Lastig is het als er in een verhaaltje geen hoofdletters en punten meer staan en je moet uitzoeken hoeveel zinnen er nu precies in dat verhaaltje staan. Toch merk ik dat na een aantal keer oefenen de kinderen hier steeds beter in worden. Andere taal-onderwerpen zijn: voorzetsels, lidwoorden, zinnen langer maken met een waar-deel of een wanneer-deel, maar ook een interview bedenken en met je maatje uitvoeren of een brief of e-mail schrijven.

Met rekenen hebben we een beginnetje gemaakt met de tafels van vermenigvuldiging. Dit gaat nog heel erg visueel, met groepjes van bijvoorbeeld 2 schoenen, om de tafel van 2 te kunnen begrijpen. Het “stampen” van de tafels komt in een later stadium.

Ook tellen we met tienvouden (bijvoorbeeld: 23 + 40 of 64 – 30) en leren de kinderen getallen tussen tienvouden te plaatsen (bijvoorbeeld:  23 ligt tussen ….. en …..).