Nieuws uit groep 3

donderdag 2 februari 2023

Groep 3 is met spelling druk bezig om de ei rap en au rap te leren. In zo’n rap komen woorden met een ei of au voor. Ze leren dit als geheugensteuntje. Er is namelijk geen regel of je de ei of ij moet gebruiken. Hetzelfde geldt voor de au en ou. Komt het woord voor in de rap, dan schrijf je het woord dus met een ei of au. Zoals op de foto te zien is konden we nog veel meer woorden verzinnen met au!
Met lezen gaan de kinderen steeds meer zelfstandig lezen en tempo maken, waardoor losse woorden en zinnen leuke verhalen worden. Bij sommige kinderen is de leesmotivatie niet heel groot. Ik wil daarom zeggen: ‘geniet vooral samen van het leesboek’. Praat over de titel en illustraties en stel vooraf vragen zoals: ‘Wat zou er gebeuren?’ Na afloop van het lezen werkt het stimulerend om ‘stiekem’ verder te kijken naar de titel van het volgende hoofdstuk of de illustraties van de volgende pagina’s.