Nieuws uit groep 3/4

woensdag 2 oktober 2019

Deze week is de Kinderboekenweek!
De kinderen in groep 3/4 zijn al enthousiast begonnen voor de voorrondes van de voorleeswedstrijd. Ook groep 3 kan inmiddels echt boeken lezen en kunnen dit bij de voorleeswedstrijd natuurlijk laten horen!
Komende week beginnen we aan kern 2 van Veilig leren lezen voor groep 3. Het thema van deze kern is: ‘Dag en nacht’. Zoals jullie hebben gezien, wordt er ook voor dit thema weer een woordenschattafel ingericht. Deze week gaan we hiermee van start. De volgende vijf letters komen aan bod: n, t, ee, b, oo. Sommige kinderen verwarren de b met de d. De kinderen leren daarom nu al als geheugensteuntje dat de b eruitziet als een been dat tegen een bal schopt. Eerst komt het been, dan de bal.
Groep 4 is begonnen in onze nieuwe versie van Estafette (een methode voor technisch lezen). Waar de kinderen aan moeten wennen, is dat we al gelijk van start gaan met het leesbegrip. Wat heb ik nou gelezen? De kinderen leren dit door eerst samen de tekst te lezen en kijken naar het geheel, zoomen dan in op details om de tekst beter te kunnen begrijpen, en vervolgens kijken we naar de betekenis van de tekst als geheel. We kijken naar wat de schrijver ons heeft verteld of wil vertellen.