Nieuws uit groep 3/4

dinsdag 3 november 2020

Aan de vakantieverhalen te horen hebben de leerlingen uit groep 3/4 een goede herfstvakantie gehad, fijn! Ondertussen zijn ze alweer hard aan werk. Zo zijn de leerlingen uit groep 4 begonnen aan een nieuw taal-thema, namelijk het thema Klein. In dit thema zullen zij leren wat verkleinwoorden zijn en hoe je die maakt. Ook wordt er dieper ingegaan op verhoudingen: hoe groot of klein is iets eigenlijk? Daarnaast zullen ze verschillende woorden leren die horen bij dit thema, zoals woorden voor jonge dieren en mensen.

Verder zullen de leerlingen uit groep 4 de komende tijd bij het vak spelling de categorieën eeuw-ieuw-woord, langermaakwoord  en voorvoegsel leren. Ook wordt er voor het eerst een grammaticaonderdeel aangeboden: een samenstelling.

De leerlingen uit groep 3 hebben alweer een hoop nieuwe letters geleerd. Ze hebben nu zelfs een tweetekenklinker geleerd, namelijk de ‘oe’. Deze week zullen zij ook de tweetekenklinker ‘ij’ en de medeklinker ‘h’ leren lezen. Als deze letters goed geoefend zijn zullen de leerlingen uit groep 3 beginnen aan kern 4 van Veilig Leren Lezen, waarin ze weer een hoop nieuwe letters gaan leren.

Verder zijn we na de herfstvakantie gestart met het duo-lezen. Twee keer in de week lezen de leerlingen uit groep 4 samen met leerlingen uit groep 3. Het is leuk om te zien hoe goed de kinderen elkaar helpen en zo van elkaar en met elkaar kunnen leren!