Nieuws uit groep 3/4

woensdag 26 september 2018

Groep 3-4 heeft had gewerkt aan de Gouden Weken. Het is echt een groep geworden. Zij werken samen, spelen samen en zijn samen verantwoordelijk. We gaan door met de Gouden Weken activiteiten, omdat het erg goed werkt! Hier zijn de kinderen samen een tekening aan het maken. Elk kind heeft zijn eigen kleur. Zo moesten ze echt overleggen om samen zo’n grote tekening te kunnen maken.

Kern 2 van Veilig Leren Lezen gaat over: “Mijn lijf”. In deze kern leert groep 3 de letters: t – n – b – oo – ee en de woorden: teen – een – neus – buik – oog. Naast het uitbreiden van de letterkennis, werken zij ook aan de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen lezen: woorden in stukjes hakken (letters of klanken) en die stukjes weer aan elkaar plakken tot een woord. Groep 4 leert bij spelling deze maand categorie 9 nieuw. Dit zijn be-, ge- en ver- woorden zoals; bedrag, gezien, verkeer.

Rekenen groep 3 blok 1 heeft de volgende doelen; Zij kunnen de volgorde van de getal symbolen t/m 20 herkennen. Zij kunnen ongestructureerde hoeveelheden t/m 20 tellen en met elkaar vergelijken. Zij kunnen hoeveelheden t/m 20 gestructureerd tellen m.b.v. de 5-structuur. Zij kunnen kloktijden bepalen, bij hele uren. Rekenen groep 4 blok 1 heeft de volgende doelen; Zij kunnen getallen t/m 100 splitsen en samenvoegen in tientallen en eenheden. Zij kunnen vijf- en tienvouden schattend plaatsen en aflezen op de bijna lege getallenlijn t/m 100. Zij kunnen optelsommen t/m 20 uitrekenen op het rekenrek, met de basisstrategie “rekenen via de 10’. Zij kunnen rekenen met tijdsduur vanaf hele en halve uren.

Deze maand is de Kinderboekenweek! We gaan er actief mee aan de gang in de klas. Verder is er op 10 oktober spelletjesochtend. Alle kinderen mogen op die woensdag een gezelschapsspel meenemen. Vanaf 11.30 uur zijn ouders welkom om spelletjes te komen spelen. We maken er een gezellige middag van! Op 29 oktober gaat groep 3/4 naar CODA de Maten om 10.30 uur tot 11.30 uur. Zij krijgen daar les over de bibliotheek. Wat is een bibliotheek? En wat vind je in een bibliotheek?