Nieuws uit groep 4

donderdag 2 februari 2023

Voor het eindonderzoek van juf Emma zijn we in groep 4 druk bezig geweest met leesbevordering en leesmotivatie. De kinderen hebben gesprekjes gevoerd over hun wensen voor in de leeshoek en zijn druk aan de slag gegaan met zowel werkvormen als verschillende manieren van lezen.

Onder deze verschillende manieren van lezen vallen de lees- en luisterboeken die in de klas aanwezig zijn, de thematische boeken die om de aantal weken gewisseld worden, de informatieve boeken en het duo-lezen. De kinderen zijn hier vol enthousiasme aan begonnen en hebben veel inspraak gehad over de verschillende boeken.

Ook zijn de kinderen druk geweest met de werkvorm het leesrad. Op het leesrad staan verschillende manieren van hoe de kinderen een bladzijde in het boek kunnen lezen. Dit konden ze bijvoorbeeld doen met een zaklamp of met een gekke bril op! Ook waren er boeken van de week aanwezig die de kinderen konden lezen en hebben we veel gepraat over welke boeken de kinderen elkaar aanraden.

We zijn niet alleen druk bezig geweest met zelf lezen, maar ook met voorlezen in de klas! Tijdens de nationale voorleesdagen zijn de kinderen voorgelezen tijdens de pauzes en hebben de kinderen ook aan elkaar mogen voorlezen. Maar er waren niet alleen nationale voorleesdagen, ook de week van de poëzie was begonnen. Zo zijn wij in groep 4 (bijna) elke dag gestart met een gedicht uit het boek ‘een wonderprachtig dier’ wat ook nog eens aansloot bij de themaboeken in de leeshoek! De kinderen reageerden ontzettend leuk op de verschillende gedichten en hebben goed met elkaar kunnen praten over poëzie en de verschillende vormen hiervan.

Ook hebben we niet stilgezeten met de andere vakken in de klas. Zo zijn we met Staal taal druk bezig met het thema ‘lekker’ De kinderen leren verschillende woorden omtrent het thema en zijn ze bezig met hoe ze bijvoorbeeld van een woord een tegenstelling kunnen maken. De kinderen hebben al wat voorpret voor de thema afsluiting die we vrijdag 10 februari gaan vieren wat te maken heeft met de themawoorden voorbereiden, het recept en bereiden…

We hebben veel geleerd de afgelopen weken en kijken uit naar wat er de komende periode nog meer te wachten staat!