Nieuws uit groep 4

donderdag 9 maart 2023

We hebben weer een fijne start gemaakt na de voorjaarsvakantie. Er zijn veel leuke dingen gedaan maar er was ook tijd voor ontspanning, waardoor we weer helemaal opgeladen zijn.
De kinderen hebben enthousiast gereageerd op de nieuwe rekenmethodiek ‘Zo Leer Je Kinderen Rekenen’.
Met name het startspel met de bal om te automatiseren vinden de kinderen leuk. Ze zijn actief bezig met het rekenen op een andere manier.
We zijn met Staal taal nu bezig met het thema slapen. In de themafilm kan een kind niet slapen en leest in het Maf-boekje. Ook in de rest van het thema kijken de kinderen naar allerlei soorten taal die met slapen te maken hebben. Ze leren woorden die over slapen gaan, kijken naar uitdrukkingen over slapen, beschrijven een bijzondere slaapplek, en schrijven en publiceren een pagina voor het Maf-boekje. Het volgende thema dat op de planning staat is het thema gek. In dit thema is alles een beetje gek. In de themafilm bespreekt Naomi in dichtvorm allemaal gekke en wonderlijke schilderijen en voorwerpen. De kinderen leren woorden die met gek te maken hebben, gaan aan de slag met taalgrapjes, maken zelf een beschrijving van een gek schilderij en schrijven een onzingedicht dat ze publiceren op een poster. Om dit thema al een beetje te introduceren staan er volgende week twee knotsgekke Close Reading lessen op het programma. Deze lessen hebben juf Juul en juf Vera gemaakt tijdens de studiedag voor de vakantie. Wij hebben erg veel zin om deze lessen te geven. De kinderen zullen vast met enthousiaste verhalen thuiskomen.