Nieuws uit groep 5/6

woensdag 1 juli 2020

Het was even wennen om weer met zijn allen in één klas te zitten. Gelukkig is de knop weer om en zijn we weer hard aan het werk.
In de afgelopen weken zijn wij bezig geweest met het thema planten en dieren. Dit thema werd aangeboden bij NAUT, onze methode voor natuur en techniek. Naast de gewone lessen, zijn wij ook met een passend project gestart. Hierbij moesten de kinderen in tweetallen een poster maken. Deze tweetallen zijn gevormd met de stokjes uit de beurtenbakjes. Er kwamen verrassend leuke samenwerkingen uit. Goed om te zien hoe dit met de week groeide. Op hun poster moest een dier en/of plant zichtbaar zijn in hun leefomgeving. De kinderen leerden gericht informatie op te zoeken op de chromebooks over hun onderwerp. Ze haalden plaatjes van het internet en zette deze in een PowerPoint of in Word. De eindresultaten mogen er zeker wezen, ik ben erg trots op ze! Het was voor velen niet de eerste keer dat ze informatie opzochten op de computer. Bijna iedereen heeft namelijk al een spreekbeurt en/of boekbespreking gehad. Tijdens het thuiswerken gingen er helaas een aantal presentaties niet door. Deze zijn alsnog allemaal gepland, zodat alle kinderen straks voor de zomervakantie deze ervaring hebben gehad. Ze leren om hardop voor een groep te presenteren. Ze krijgen hiervoor een cijfer en deze komt uiteraard op hun rapport.
Gek hoe zo’n tweede helft van het schooljaar kan lopen. De laatste weken zijn inmiddels ingegaan, wat gaat het hard! De CITO’s zijn achter de rug en er worden al wat voorbereidingen getroffen voor het komende schooljaar. We gaan dit schooljaar gezellig met elkaar afsluiten. Én straks zwaaien we groep 6 uit naar groep 7, groep 5 schuift een plekje door naar groep 6 en we verwelkomen onze nieuwe groep 5. Maar voordat dat gaat gebeuren, gaan we natuurlijk eerst lekker vakantie vieren!