Nieuws uit groep 5/6

donderdag 17 september 2020

We zijn alweer een paar weken onderweg in het nieuwe schooljaar. En die nieuwe start brengt ook een aantal veranderingen met zich mee. Zo hebben de kinderen dit schooljaar naast een juf ook twee dagen een meester. Wat een feest!
Voor taal en spelling hebben we een nieuwe methode gekregen; Staal. De woordenschatlessen komen ook aan bod in deze methode. Het is even wennen, maar we worden er al steeds handiger in. De kinderen uit groep 5/6 hebben een vol programma en werken keihard. De samenstelling van de groep is ook weer anders dit jaar. Iedereen leert elkaar (beter) kennen en nieuwe vriendschappen ontstaan. De kinderen willen graag weten, wat ze aan elkaar hebben en bij wie ze terecht kunnen.
Na de zomervakantie starten wij altijd met de “gouden weken”. Deze bestaan uit een aantal activiteiten om de groepsvorming te versterken. Wij streven er naar om twee activiteiten per dag in te plannen. Deze activiteiten vinden plaats in de klas, in het speellokaal of zelfs buiten bij mooi weer. Door de afwisselende activiteiten, zijn de kinderen spelenderwijs bezig om de onderlinge band te versterken. Een van de activiteiten die we in het speellokaal hebben gedaan was met ballonnen. De ballonnen met hierop alle namen van de kinderen en wat lege ballonnen (om het lastiger te maken), lagen gehusseld in het speellokaal. Het doel van de activiteit was dat de kinderen de ballon met hun eigen naam terug zouden krijgen. Eerst moesten zij zelf op zoek naar deze ballon, hier was best veel tijd voor nodig. Hierna kregen ze de opdracht de dichtstbijzijnde ballon op te pakken en deze aan het betreffende kind te geven. Ze waren hierdoor een stuk sneller dan bij de eerste ronde. De boodschap achter deze activiteit was dat je je klasgenoten nodig hebt om samen een doel te bereiken. Samen kom je altijd verder dan alleen. De activiteit was een groot succes!