Nieuws uit groep 5/6

donderdag 3 december 2020

We zitten volop in de gezelligste en drukste tijd van het jaar. December is inmiddels aangebroken en het sinterklaas- en kerstfeest staan voor de deur.
Vorige week hadden wij onze “Klas Op de Plank” voorstelling. Wat hebben de kinderen hiervoor hard geoefend en het resultaat mocht er dan ook zijn! Er waren veel uiteenlopende acts. De andere klassen en de oudste peuters van Bloom hebben genoten van de voorstelling. Ze moesten erg hard lachen en deden actief mee met onze opdrachten. We sloten de show knallend af met alle kinderen in de zaal, door te dansen en springen.
De kinderen uit groep 5/6 gaan vrijdag hun zelfgemaakte surprises bewonderen en uitpakken. Naast de mooiste creaties zijn er ook gedichten geschreven. Iets waar groep 6 al flink mee heeft geoefend tijdens de taallessen. De kinderen weten precies wat een rijmschema is. Bij het rijmschema abab rijmen de eerste regel en de derde, en de tweede regel en de vierde. De verwachtingen liggen dus hoog!
Over gedichten gesproken… Vorige week zijn de rommelpieten langs geweest op de Bundel. We vonden een grote doos in de klas met hierop een gedicht. Groep 5/6 moest op zoek naar hun schoen, en wat bleek? Ze zaten allemaal in de doos! Er zat wat lekkers in, dat was smullen.
Komende periode staan er voor taal weer twee nieuwe thema’s op het programma. Groep 5 gaat aan de slag met het thema dierentuin en groep 6 gaat ondergronds op onderzoek uit. Interessante onderwerpen waar we goed in gesprek over kunnen gaan met elkaar. De kinderen kijken kritisch naar hun werk. Wisten jullie trouwens dat de kinderen naast de leerkrachten ook zelf hun werk nakijken? Op deze manier raken ze betrokken bij hun eigen leerproces en het bevordert hun verantwoordelijkheidsgevoel.