Nieuws uit groep 5/6

donderdag 4 maart 2021

Na een heerlijke voorjaarsvakantie met zonnig lenteweer zijn we weer gestart. Nu we weer met zijn allen op school mogen werken, zijn we veel aan het herhalen vanuit de thuiswerkperiode. Ook de CITO-toetsen komen er weer aan. Iedere woensdag werken en oefenen we zelfs even apart, met de groepen 5 en 6. We werken dan extra aan verschillende doelen. We hebben elkaar natuurlijk best een lange tijd niet gezien en dus niet kunnen samenwerken. Het is dus even wennen om weer samen in en met een groep te spelen en werken. We plannen regelmatig gouden weken spelletjes in of hebben een goed gesprek met de groep om hier samen aan te werken. In de klas zitten de kinderen nu gezellig in groepjes van 5.  Met NAUT (natuur en techniek) zijn we gestart met het thema: Techniek om ons heen. Vol verbazing hebben wij ontdekt hoeveel techniek er wel niet om ons heen te vinden is. Vorige week hebben de kinderen de uitdaging gekregen om een knikkerbaan te bouwen. Maar niet zo maar één. De opdracht was: bouw met de hele groep een knikkerbaan van de ene kant van de klas naar de andere kant. Het eerste groepje moest het begin bouwen, twee groepjes het midden van de baan en het laatste groepje het einde. De kinderen kregen de opdracht het helemaal zelf te bedenken, zonder format. De kinderen waren erg fanatiek en creatief. Er werden mooie verbindingen en opvangmogelijkheden voor de knikker bedacht. Het werd al snel echte baan. Het verbinden van de verschillende stukken aan elkaar op het laatst was het lastigst.  Toen we de knikkerbaan gingen testen, bleef de knikker plakken in wat plakband en viel op de grond via een gat in de baan. We hebben besproken waar het mis liep en waar het al erg goed liep. De kinderen zijn enthousiast en willen hem graag verbeteren deze week. Er zijn zelfs een paar kinderen die thuis aan de slag zijn gegaan met een eigen knikkerbaan om verder te oefenen. Gaaf om te horen! Het is een leuke groepsopdracht die goed aansluit bij het thema van Naut met een mooi eindresultaat. Samen is echt wel leuker dan alleen!