Nieuws uit groep 5/6

donderdag 9 september 2021

We zijn alweer bijna twee weken onderweg in het nieuwe schooljaar. En die nieuwe start brengt ook een aantal veranderingen met zich mee. Zo starten de kinderen dit schooljaar op maandag en dinsdag met Meester Jan en juf Wilma. Wat een feest dat meester Jan er weer wat vaker is! Voor taal en spelling is dit het tweede jaar dat wij werken met de methode: Staal. De woordenschatlessen komen ook aan bod in deze methode. We zijn nu gestart met het eerste thema. Voor groep 5 is dit het thema: Ziekenhuis en voor groep 6: Amsterdam. Dezelfde woorden komen terug in de blokken van spelling, dit zorgt voor een stukje herkenning.

Op maandagmiddag krijgen wij om de week een muziekles van juf Lidia, hierin worden ook weer nieuwe woorden aangeboden. De kinderen uit groep 5/6 hebben een vol programma en werken keihard! De zaakvakken als aardrijkskunde, natuur en geschiedenis zijn zelfs helemaal nieuw voor groep 5. De samenstelling van de groep is ook weer anders dit jaar. Iedereen leert elkaar (beter) kennen en nieuwe vriendschappen ontstaan. De kinderen willen graag weten, wat ze aan elkaar hebben en bij wie ze terecht kunnen.

Na de zomervakantie starten wij altijd met de “gouden weken” in de groep. Deze bestaan uit een aantal activiteiten om de groepsvorming te versterken. Wij streven er naar om twee activiteiten per dag in te plannen. Deze activiteiten vinden plaats in de klas, in het speellokaal of zelfs buiten met dit mooie nazomerweer! Door de afwisselende activiteiten, zijn de kinderen spelenderwijs bezig om de onderlinge band te versterken. Een van de activiteiten die we in ons lokaal hebben gedaan was met Kapla bouwstenen (u kent ze wellicht nog wel vanuit de kleuterklas). De opdracht was als volgt: bouw een zo hoog mogelijke toren in 5 minuten. De stenen lagen op tafel en de groepjes werden willekeurig gevormd doormiddel van de beurtenstokjes. Alle kinderen zaten door elkaar heen. De stenen lagen op tafel en de timer werd gezet. Het startsein werd gegeven, het was een gezellige chaos met indrukwekkende resultaten. Helaas vielen er ook een aantal torens om (net) voor het einde van de tijd… De kinderen gaven echter niet op en begonnen gewoon weer opnieuw met bouwen! Het doorzettingsvermogen van de kinderen werd op de proef gesteld. De kinderen leerden SAMEN een strategie te bepalen en te overleggen. Er waren verschillende aanpakken en dit werd ook geaccepteerd van elkaar. Er heerste een prettige sfeer en op een gegeven moment moedigde andere groepjes elkaar zelfs aan, om opnieuw te starten en niet op te geven. De boodschap achter deze activiteit was dat je je klasgenoten nodig hebt om samen een doel te bereiken. Samen kom je altijd verder dan alleen. De activiteit was een groot succes!