Nieuws uit groep 5/6

donderdag 4 november 2021

Voor de herfstvakantie zijn wij met de groepen 6,7 en 8 naar het Techniekfeest geweest op het Zwitsalterrein. Wij zijn hiernaartoe gefietst. Dit was voor groep 6 voor het eerst, best spannend dus… Maar wat hebben ze dat goed gedaan! Een mooie voorbereiding op de activiteiten in groep 7/8, daar gaan ze immers altijd met de fiets. Bovendien zullen de kinderen volgend schooljaar ook het fietsexamen moeten doen. We hebben met zijn allen een super leerzame ochtend gehad en kennis gemaakt met de wereld van de techniek.

Als “klaaropdracht” hebben wij verschillende leeskaartjes op niveau liggen. Deze kunnen de kinderen in tweetallen kiezen, om vervolgens op tempo te oefenen (“racelezen”). Ze gebruiken hiervoor een zandlopertje. In deze tijd proberen ze zoveel mogelijk kaartjes te lezen. De volgende keer proberen ze hun eigen record te verbreken. Ze leren van en met elkaar, want het andere kind checkt of de woorden juist worden gelezen. De werkvorm werkt erg motiverend.

Bij rekenen hebben wij blok 2 bijna afgerond. In blok 3 wordt nog meer nadruk gelegd op het automatiseren. We gaan dit inzetten als startopdracht bij de rekenlessen (ongeveer 10 minuten). Maar wat is dat nou automatiseren en wat is het belang hiervan? “Met automatiseren bedoelen we dat je kind ook vlot en goed antwoord kan geven op de som, maar dat hij nog gebruikmaakt van een tussenstapje. Het gebruikmaken van een tussenstapje gaat zo snel, dat je haast niet merkt dat hij dat doet. Automatiseren is de basis voor de rekenontwikkeling van je kind. Het is het fundament waarop verder gebouwd gaat worden. Automatiseren kun je vergelijken met het hanteren van een muziekinstrument. Als je weet hoe je een muziekinstrument moet gebruiken, dan kun je muziekstukken gaan spelen. Als je kunt automatiseren, dan kun je grotere opgaven oplossen en andere sommen, zoals de breuken, gemakkelijker maken. Daarom is automatiseren een instrumentele vaardigheid.” (https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/automatiseren-rekenen)

Ten slotte is de eerste ronde van de Talentmiddagen afgelopen vrijdagmiddag gestart. Voor de kinderen van groep 5 was dit de eerste keer. Van te voren is goed nagedacht op welke workshop ze zich wilden inschrijven. De groepjes waren verdeeld, de leerkrachten hadden zich goed voorbereid en we konden starten. Het plezier en de concentratie was van de gezichten af te lezen. De kinderen kwamen vol verhalen terug in de klas. Ze kijken uit om morgen weer verder te gaan, waar ze gebleven waren!