Nieuws uit groep 5/6

donderdag 2 december 2021

Wij zijn inmiddels gestart met thema 3 van Staal taal. Groep 5 werkt met het thema Eskimo’s: Temperaturen van -28 graden, de middernachtzon, het Inuktitut, een dode kariboe als winkel… Het leven in het poolgebied is niet te vergelijken met het leven in Nederland. Toch wonen daar ook al heel lang mensen. Ze hebben zich aangepast aan het extreme klimaat. Het thema Eskimo’s neemt de kinderen mee naar een wereld vol kou, sneeuw en ijs. BRRRR, ik krijg het er koud van! Ze leren onder andere open en gesloten vragen te stellen. Natuurlijk leren ze deze ook te beantwoorden.

Groep 6 zal werken met het thema Zeebenen: Aan de wal sta je stevig in je schoenen. Of heb je zeebenen? Pak je zakdoek en wuif de achterblijvers vaarwel. Het thema Zeebenen neemt je mee het zeegat uit. Aan boord is ruimte voor avontuur. Samen met de bemanning zing je zeemansliederen. Krijg je heimwee? Maak dan zelf een lied met een lach en een traan. De kinderen maken dit thema kennis met rijmschema’s en leren hoe en lied is opgebouwd. Meester Philip is razend enthousiast over dit thema, hij zeilt zelf namelijk graag.

Wij hebben laatst blok 2 van rekenen afgerond met de lessen van het Rekenlab. Uniek voor de methode Pluspunt is het Rekenlab. In het Rekenlab werken de kinderen aan realistische reken-wiskundige uitdagingen, waarbij ze gebruikmaken van 21e-eeuwse vaardigheden. Het Rekenlab bestaat uit vier activerende lessen. Les 4 hebben wij in het speellokaal en buiten uitgevoerd. Groep 5 heeft zelf papieren vliegtuigjes gemaakt en uitgetest, groep 6 zijn bezig geweest met het bijhouden en uitvoeren van recordpogingen. Het was een groot succes!

De eerste ronde talentmiddagen zijn goed afgesloten met een succesvolle presentatiedag. ’s Morgens is gepresenteerd aan groep 1 t/m 4 en ’s middags aan elkaar. Er is een leuk filmpje op Parro gezet van de resultaten voor jullie.

Het is een gezellige en drukke Sinterklaasperiode in de groep. Af en toe hebben we tussendoor een gezellige Sinterklaasactiviteit, kijken het Sinterklaasjournaal, de Rommelpieten zijn langs geweest en we hebben prachtige surprises voor elkaar gemaakt. Wij wensen jullie alvast een fijn Sinterklaasweekend samen, geniet ervan!