Nieuws uit groep 5/6

donderdag 7 april 2022

Feestjes in groep 5/6.
Donderdag 31 maart hebben wij een feestje gevierd, want wij hadden met kilometerlezen Parijs bereikt. De afstand die we hadden afgelegd was 452 kilometer, dus we hadden samen 452 bladzijdes gelezen. Elke bladzijde telt namelijk voor een kilometer reisafstand. Bij ons Franse feestje hoorde natuurlijk stokbrood en zelfgemaakte croissantjes. Daarna was de vraag: Waar gaan we hierna naartoe? Samen hebben we besloten dat Barcelona de volgende bestemming zal gaan worden. Dat is iets verder weg, namelijk 1238 kilometer. Ik ben benieuwd wanneer we het volgende feestje zullen gaan vieren.
De dag van het geld
Op vrijdag 1 april hebben we (naast veel grapjes uitgehaald) aandacht besteed aan de dag van het geld. Gedurende de week keken we al een aantal keer “Het Week van het Geld-journaal”.
Op vrijdag hebben we ons bezig gehouden met het thema: Geld, hoe kom je eraan?Deze les ging over verschillende manieren waarop kinderen aan geld kunnen komen. Sommige kinderen krijgen (zak)geld van hun ouders. Maken ze afspraken over wat ze met hun geld mogen doen? Voor welke klusjes kan je geld vragen? Ook hebben we gekeken naar inkomsten en uitgaven. Deze materialen hebben de kinderen mee naar huis genomen.
Tenslotte hebben we gekeken wat voor spaartype we zelf zijn. Er waren veel spaartoppers en een aantal rekenmeesters. Niemand was een Big Spender of een Geld warhoofd.
Ben je zelf nieuwsgierig geworden naar wat voor een spaartype jij zelf bent? Doe de test op https://bankvoordeklas.nl/geldtypetest/.