Ons schoolplein rookvrij!

donderdag 16 januari 2020

De borden aan de hekken van ons schoolplein en op de gevel bij de hoofdingang zijn niet te missen. Ons schoolplein is sinds 1 januari rookvrij!

De Rijksoverheid heeft in het Nationaal Preventieakkoord met verschillende organisaties afspraken gemaakt over het terugdringen van roken. De ambitie is dat er in 2040 een rookvrije generatie is. Een van de afspraken in het akkoord is dat per 1 augustus 2020 alle schoolterreinen rookvrij zijn. De basisscholen van Leerplein055 willen hier niet op wachten. Wij vinden het belangrijk nu werk te maken van rookvrije schoolterreinen en daarom wordt er vanaf 1 januari niet meer gerookt op de schoolpleinen van de Leerplein055-basisscholen.

Ook onze leerlingen vinden het belangrijk om een rookvrij schoolplein te hebben. De leerlingenraad heeft vorig schooljaar al aandacht gevraagd voor een rookvrij schoolplein door presentaties te geven in de klassen en door een stuk te schrijven voor de nieuwsbrief aan ouders.

Leerplein055, en dus ook onze school, wil leerlingen een gezonde en rookvrije leeromgeving bieden. Uit onderzoek blijkt: ‘zien roken, doet roken’. Kinderen en jongeren beginnen gemakkelijker en eerder met roken als ze roken in hun omgeving zien.
Wij vragen u om ook niet te roken buiten het schoolplein bij de ingang van het plein of bij het hek, in het zicht van de leerlingen. Bijvoorbeeld bij het brengen en ophalen van uw kind(eren).

Alvast onze dank voor uw medewerking. Met elkaar dragen we bij aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen!