Teamscholing Close Reading

donderdag 20 oktober 2022

Vorige week vrijdag heeft het team de eerste bijeenkomst gevolgd van een tweejarig traject ‘’Close Reading’’ verzorgd door Expertis onderwijsadviseurs. Er staan meerdere teamtrainingen op het programma en daarnaast worden lesbezoeken afgelegd om de leerkrachten tips te geven en bij te sturen in het eigen maken van deze methodiek. Ook is er een stuurgroep binnen ons team gevormd die samen met de adviseur de teambijeenkomsten voorbereid en zorg zal dragen voor de borging en implementatie van Close Reading.

Waarom Close Reading?
Een goede leesvaardigheid en tekstbegrip vormen het fundament voor leren. Bij alle vakken immers moeten leerlingen teksten lezen én begrijpen wat ze lezen. Ze moeten de informatie uit de tekst kunnen verbinden aan wat ze al weten over het onderwerp en aan andere teksten. Helaas is dit zogeheten diep lezen voor veel leerlingen nog een struikelblok.
Met Close Reading kunnen we daar gericht aan werken en zo ons onderwijs in tekstbegrip verstevigen. Bij deze aanpak duiken de leerlingen diep in teksten en raken ze bovendien gemotiveerd om verder te lezen.

Close Reading: lezen als een detective
Letterlijk betekent Close Reading zoiets als ‘dichtbij lezen’. Dat drukt mooi uit wat de leerlingen gaan doen: lezen met de neus dicht op de tekst, speurend naar de betekenis. We noemen het daarom ook wel eens: lezen als een detective. En dat benadrukt dan weer mooi dat de leesles niet saai, maar juist spannend kan zijn. Leerlingen nemen een actieve leeshouding aan en gaan een gesprek aan met de tekst: Wat wil jij mij vertellen? Snap ik alles wat je zegt? Klopt het wat je me vertelt? Kan ik het rijmen met wat ik al weet?

Diverse rijke teksten
Close Reading is een aanpak die we gebruiken bij rijke, complexe teksten. Teksten waar leerlingen op kunnen kauwen en waarvan ze na één keer lezen denken: er is nog veel meer te ontdekken. We gebruiken geen losse, willekeurige teksten, maar materiaal dat in dienst staat van kennisopbouw rond een bepaald thema. Daarbij geldt: één tekst is geen tekst. Leerlingen die gedurende langere tijd verschillende teksten over eenzelfde thema lezen, breiden hun woordenschat duurzaam uit. Bovendien groeit hun achtergrondkennis (ze raken thuis in een thema) én hun kennis van tekstsoorten. Daarmee gewapend kunnen ze telkens complexere teksten aan. Het werken met diverse teksten bevordert bovendien kritisch lezen. Zeker wanneer het gaat om naburige en schurende teksten: teksten die over eenzelfde thema (deels) andere informatie bieden. Die nodigen uit om verschillen nader onder de loep te nemen en samen te bespreken. Bij deze aanpak staat dus de inhoud centraal. Dat is immers waarom we lezen. We lezen om informatie te vergaren, niet om een leesstrategie te oefenen. Dat betekent niet dat die strategieën onbelangrijk zijn. Maar ze zijn een middel, geen doel van de leeslessen. Bij Close Reading stellen leerlingen vragen bij een tekst omdat ze iets willen weten, niet omdat ze de strategie ‘vragen stellen’ moeten oefenen.