Nieuws uit groep 3/4

woensdag 7 september 2016

Nieuws uit groep 3
In groep 3 zijn we begonnen met kern 1 van Veilig Leren Lezen. De woordjes die we tot nu toe hebben geleerd zijn: ik, maan, roos, vis en sok. De letters van die woorden krijgen de kinderen in hun klikklakboekje. Dat is een boekje waar de geleerde letters apart ingeklikt kunnen worden. De kinderen ontdekken dat ze, door de letters anders te combineren, ook nieuwe woorden kunnen maken. Door bijvoorbeeld eerst de m van maan te nemen, vervolgens de i van vis en daarna de k van sok, dan zie je het woord mik. Op die manier kan uw kind met een beperkt aantal letters toch al heel wat woorden maken. Vraagt u maar eens aan uw zoon of dochter om het klikklakboekje te laten zien, als u toevallig ’s ochtends voor schooltijd in de klas bent.

De letters waar we iedere dag mee oefenen zijn de i, de m, de r, de v en de s en de klanken aa (van maan) en oo (van roos) kennen ze ook al. De letters leren de kinderen ook schrijven. Letters schrijven is in eerste instantie best lastig; je moet tussen de lijntjes schrijven en de vorm van de letters is beslist niet makkelijk, maar de kinderen merken dat het steeds beter gaat als er vaker wordt geoefend.

Nieuws uit groep 4
Groep 4 is begonnen met het werken op tablets. Die gebruiken we met name voor de taal- en rekenlessen. De kinderen vinden het enorm spannend en leuk om op hun eigen tablet te mogen werken! En het navigeren door het menu gaat ze ook steeds beter af.

Met taal hebben de kinderen de nieuwe begrippen “voorzetsels” en “lidwoorden” geleerd en daarmee geoefend op hun splinternieuwe tablet. Ook leren ze stapsgewijs teksten schrijven door eerst een zogenaamd woordveld te maken. Voor een woordveld bedenken de kinderen allemaal woorden of heel korte zinnen die bij een bepaald onderwerp horen. Daarna maken ze van die woorden goede zinnen en al die zinnen bij elkaar vormen dan een zelfgeschreven (of eigenlijk: getypte) tekst.

Ook al wordt er veel met tablets gewerkt op De Bundel, we schenken natuurlijk ook aandacht aan het met de hand schrijven. De spellinglessen worden bijvoorbeeld nog “gewoon” met een pen in een schrift geschreven en ook het netjes en methodisch schrijven in het schrijfschrift gebeurt nog een aantal keer per week.

Nieuwe vakken in groep 4 zijn Estafette, een methode voor voortgezet technisch lezen en Nieuwsbegrip, een methode voor begrijpend lezen, aan de hand van de actualiteit. De teksten en vragen van Nieuwsbegrip krijgen de kinderen mee naar huis om aan u te laten zien. Al zullen sommige kinderen hun ouders misschien willen “overhoren” over een bepaald actueel onderwerp……