Leesonderwijs staat centraal op basisschool De Bundel

Taalspecialisten werken aan technische leesvaardigheid

Kinderen die met veel plezier en enthousiasme lezen: het barst ervan op basisschool De Bundel! Sinds ze daar een taal-leescoördinator hebben aangesteld, vliegen de resultaten omhoog. “Technisch lezen is een belangrijke basis in het onderwijs van De Bundel”, legt directeur Iris Hollander uit. Iris heeft de luxe van twee taalcoördinatoren op haar school. Zowel Marinde van de Giessen als Ine Pennink volgen de opleiding tot taalspecialist. “We passen de opleiding meteen toe in de praktijk. Marinde werkt in de bovenbouw, Ine in de onderbouw. Dat geeft een mooie wisselwerking.”

“Pas als je technisch goed kunt lezen, kun je ‘begrijpend lezen’. En dat is de basis voor rekenen, maar ook voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie.” Benieuwd hoe ze dat aanpakken op de Bundel? Bekijk dan de video.

Leesmotivatie

“Lezen is ongelooflijk belangrijk”, legt directeur Iris Hollander uit. “We zijn daar extra op in gaan zetten. De taalcoördinatoren hebben naar de roosters gekeken en daarin veel meer technisch lezen ingevoegd. Ook is ingezet op leesmotivatie.” Hoe dat gedaan wordt? Marinde legt uit: “we promoten specifieke boeken bij de kinderen en de kinderen doen dat ook onderling. Verder houden we elk jaar een voorleeswedstrijd, doen we mee aan het voorleesontbijt en aan de nationale voorleesdagen. Regelmatig een bezoek brengen aan de bieb hoort daar natuurlijk ook bij. En we doen mee aan de Apeldoornse kinderjury en de boekenbende. Onze groep 5/6 kiest als kinderjury het leukste kinderboek dat is uitgegeven in 2021. We hebben 6 weken de tijd om de boeken te lezen. Dan komt er een stemronde met voorkeur per kind, waarbij ze hun top 3 mogen aangeven.”

“Ik vind het mooi om de kinderen voor te bereiden op hun geletterdheid voor de rest van hun leven en loopbaan” – Taalspecialist Marinde van de Giessen

Andere wereld

Marinde vond taal altijd al heel leuk. “Als we in mijn jeugd ‘schooltje’ speelden, dan ging ik een taalles nadoen. Ik vind het mooi om de kinderen voor te bereiden op hun geletterdheid voor de rest van hun leven en loopbaan. Je moet in je carrière altijd kunnen lezen, schrijven en je mondeling uiten. Ik ben opgegroeid met de bekende boeken zoals Pluk van de Petteflet. Dat soort boeken wil ik ook echt zelf in de kast hebben staan. Al is het maar om voor te lezen aan mijn neefje en nichtje. Even in een andere wereld verdwijnen, ik vind het heerlijk!”
Als taal-leescoördinator heeft Marinde een kartrekkersrol binnen het team. Ze brengt nieuwe inzichten het team in en zorgt dat ze zelf up-to-date is. Ook is ze vraagbaak voor haar team en denkt ze actief mee over het taal-lees beleid binnen de school.

Interactie

De leerkrachten slaan regelmatig meer vliegen in één klap: “als we met groep 7 en 8 voorlezen aan de peuters van kinderopvang Bloom, komt daar ook leesbegrip en taalverwerking en zinsopbouw bij. De kinderen moeten dan namelijk kaartjes schrijven voor de ouders van de peuters over wat ze hebben gelezen. Zo kunnen de ouders er ’s avonds over praten met hun kinderen. Groep 5 en 6 leerlingen gaan wekelijks met de peuters naar de Boekenbus. Deze bieb op wielen komt elke week langs op De Bundel. “De leerlingen begeleiden daarbij de peuters: ‘hoe zoek je nou eigenlijk een boek uit?’. Mooi om de interactie tussen de kinderen daarbij te zien.”

“Vorig periode zijn we naar Rome gereisd” Taalspecialist Marinde van de Giessen

Pizza’s bakken

Wat kun je verder in de klas doen? “In alle klassen zijn we aan de slag met kilometerlezen”, legt Marinde uit. “De vorig periode zijn we naar Rome gereisd. Elke bladzijde is een kilometer. En zo lezen we onszelf naar Rome toe. Eenmaal gearriveerd, wachtte de leerlingen natuurlijk een leuke verrassing: we zijn met de hele klas pizza’s gaan bakken!” Boekbesprekingen en ‘boekenkring’ zijn andere manieren om het lezen te stimuleren. “De leerlingen geven dan presentaties met behulp van PowerPoint of een andere creatieve actie. Zo maakte een van onze leerlingen laatst een heel groot kartonnen boek!”

Voorleesontbijt

In de coronatijd bleef er veel aandacht voor het lezen. “Als het huiswerk voor de week werd opgehaald, zat het ‘voorleesontbijt’ erbij. Onze leerkrachten gingen prentenboeken voorlezen. En The Masked Reader was een ander hoogtepunt in die tijd. Vijf collega’s namen helemaal verkleed een filmpje op en lazen voor, met een stemvervormer. De filmpjes werden in de klas vertoond én online. Na vijf dagen was de grande finale.”

Ludiek

De taalspecialisten wilden ook meedoen aan de Week van de Poëzie en bedachten daarvoor een ludieke actie. De leerlingen schreven ‘elfjes’ – dat is een gedicht van in totaal 11 woorden – en staken die onder de ruitenwissers van auto’s van buurtbewoners. Mét een tekening erbij. We kregen er erg leuke reacties op!”

“Op de leeftijd van baby tot 6 jaar kan het meeste resultaat geboekt worden voor een goede basis in taalontwikkeling” – Taalspecialist Ine Pennink

Samenwerking

“Wat we hier op school heel belangrijk vinden, is de doorgaande lijn van 0 -12 jaar”, legt Iris uit. “Op de leeftijd van baby tot 6 jaar kan volgens wetenschappelijk onderzoek het meeste resultaat geboekt worden voor een goede basis in taalontwikkeling. Daarom vinden we het heel belangrijk om zo’n intensieve samenwerking met de kinderopvang te hebben. In deze periode leren ze enorm veel woorden. Dat maakt ook het voorlezen zo belangrijk.”

Delen via