Schaakclub ”de PION”

Schaken bij schaakclub “de PION”

Bij schaakclub “de PION” schaken leerlingen van 3 Leerplein055-scholen; De Bundel, Het Woudhuis en De Vliegenier. De lessen worden verzorgd door enthousiaste vrijwilligers. Zij vinden allen dat schaken een wezenlijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen en een positieve invloed kan hebben op het schoolse leren.

Monique van den Bos over het schaken

Voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen zijn voor mij veiligheid, betrokkenheid (van kinderen én ouders) en competentie.
Ook in die volgorde. We beginnen het seizoen dan ook steevast met een informatie-avond voor ouders en kinderen, zodat iedereen alvast een beetje kan proeven van de sfeer en kennis kan maken met de lesgevers, de school en de klasgenootjes. Ook vertellen we die avond hoe het schaakseizoen eruit ziet en wat we verwachten van de kinderen én de ouders. Zo’n eerste les is wat onwennig en kinderen van dezelfde school zoeken elkaar wel op in het lokaal. Maar gaandeweg de lessen leren de kinderen elkaar en de meester of juf ook wel kennen. Wanneer je kinderen maar zo weinig ziet is het belangrijk om snel een band met ze op te bouwen. Belangrijk dat de leerkracht alle kinderen “ziet”.

Sommige ouders vinden het leuk om ook de lessen bij te wonen. Dat mag altijd. Andere ouders gaan naar huis of helpen een handje. Zoals de schaakstukken nakijken en de dozen weer compleet maken. Op andere avonden kijken een aantal ouders even de schriftjes na. Dit omdat je tijdens het lesgeven daar geen tijd voor hebt.

Ook moeten kinderen zich competent voelen. Heel belangrijk dus om de kinderen goed mee te nemen in de lesstof. We hameren er ook op dat de kinderen thuis hun huiswerk maken en dat ouders hun kind hierin ook stimuleren en/of helpen.
Soms is het even lastig om de stof goed onder de knie te krijgen. Zo komt het weleens voor dat één van de kinderen een kwartiertje eerder komt en samen met de lesgever de lesstof nog eens doorneemt.

Wat kinderen het allerleukst vinden is echte partijen spelen. We spelen in stap 1 een voorjaarscompetitie. Ze zijn daarin erg fanatiek en leren de lesstof in praktijk brengen. In de andere stappen worden 2 interne competitie-rondes gehouden.

Aan het eind van het seizoen doen de kinderen examen voor het officiële stappendiploma van de KNSB. En de echte afsluiter is natuurlijk het schaakfeest. De kinderen komen dan een middag en avond naar school. We spelen een toernooi binnen de verschillende stappen, er is prijsvraag, we blijven eten…’s Avonds is de prijsuitreiking én de diploma-uitreiking. Altijd weer een officieel momentje.

Waarom is schaken een goede aanvulling op het schoolprogramma?

• Kinderen leren zich langere tijd achtereen concentreren.
  • Kinderen leren winnen en verliezen.
  • Kinderen leren werken met diagrammen.
  • Kinderen leren vooruit te denken.
  • Kinderen leren visualiseren. “Hoe ziet het bord eruit als we drie zetten verder zijn?”
  • Kinderen leren plannen en huiswerk te maken.
  • Kinderen leren zich te verplaatsen in de gedachtengang van de andere speler en daarop te anticiperen.
  • Kinderen leren reflecteren. Waarom ging het mis bij deze partij. Als lesgever helpen we daar ook bij. We halen bepaalde stellingen terug op het bord en bekijken samen met de kinderen wat een betere zet had kunnen zijn.

Als je deze rij zo leest, zijn er veel overeenkomsten met de executieve functies, welke kinderen nodig hebben op een goede schoolcarrière te doorlopen. Met het schaken help je kinderen deze functies te ondersteunen en te ontwikkelen. Dit is aanvullend op het schoolse leren, wat we van kinderen vanaf groep 3 verwachten.

Monique van den Bos
Lesgever en coördinator van schaakclub ”de PION”

Praktische informatie:

• Schaken is voor leerlingen vanaf groep 4.
  • Er wordt les gegeven in drie niveaus; stap 1, stap 2 en stap 3.
  • Schaaklessen worden gegeven op donderdagavond van 19.00 uur – 20.00 uur op locatie de Vliegenier.
  • Een gedeelte van de lessen wordt besteed aan de interne competitie.
  • Vanaf stap 2 kunnen kinderen ook deelnemen aan de Apeldoornse Basischolen Competitie.
  • Het schaakseizoen loopt van september tot eind april.
  • De kosten voor een schaakseizoen zijn €25,- inclusief.
  • Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique van den Bos.
  • mvandenbos@leerplein055.nl