Nieuws uit groep 1/2

donderdag 7 maart 2019

Nieuws uit groep 1/2

Voordat de voorjaarsvakantie startte, kregen alle kinderen van groep 2 t/m 8 hun rapport mee naar huis. Wat hebben ze hier hard voor gewerkt en trots dat ze waren op het resultaat! Mooi om te zien dat ze hun behaalde resultaten graag met elkaar wilden delen. De kinderen uit de verschillende groepen die naar de BSO gingen donderdag, legden bijvoorbeeld allemaal hun rapport op tafel neer en gingen het gesprek met elkaar aan.
Afgelopen maandag zijn wij met het thema ”de winkel” gestart. Je kunt hier alle kanten mee op, maar het is vooral bijzonder om te zien waar kinderen zelf allemaal al mee komen. Het spel in de winkel heeft vrijwel geen aansturing nodig, dit komt uit hen zelf. We gaan ook een echte letterwinkel creëren. Dit idee komt vanuit het prentenboek ‘Het Letterwinkeltje’ van Marianne Busser en Ron Schröder.

Tijdens dit thema gaan wij de volgende dingen doen en leren; verschillende letters komen aan bod, we kruipen in de rol van verkopers en klanten, gaan synchroon tellen (de telnamen gelijktijdig met het één voor één aanwijzen van de voorwerpen opnoemen) en resultatief tellen (het tellen van een hoeveelheid, om uiteindelijk het totale aantal te kunnen bepalen), met meetkundige begrippen oefenen zoals meer en minder, we rijmen erop los en gaan voorspellen bij boeken en verhalen die bij het thema passen.

Leuk om te weten: Wanneer er bij ons nieuwe leerlingen in de klas starten, worden ze gelijk door alle kinderen geholpen. Niets is gek en raar, we accepteren elkaar. Wat hebben wij een fijne sociale, open en behulpzame groep.