Fijne motoriek

vrijdag 22 september 2023

Onder de fijne motoriek, ook wel kleine motoriek genoemd, valt het ontwikkelen van de kleinere, fijnere bewegingen van de armen, handen en vingers. Daar is een goede oog-handcoördinatie voor nodig. Zo werken wij er in de kleuterklas naartoe dat de kinderen in groep 3 voorbereid zijn voor het schrijfonderwijs. De fijne motoriek kan op heel veel verschillende manieren gestimuleerd worden. In ons thema piraten staan de volgende manieren centraal: vlechten, vouwen en verven. In de eerste twee weken van het schooljaar zijn wij gestart met het aanleren van vlechten. Door middel van een hulpplankje en chenille draad oefenden de kinderen de vlechttechniek. Dit was nog wel erg lastig voor de meeste kinderen. Gelukkig baart oefening kunst en heeft uiteindelijk elke leerling een vlecht gemaakt. Op dit moment zijn wij bezig met het aanleren van de rechte vouwtechniek. Door het vouwen van een cirkelvormig- en een vierkant blad creëren de leerlingen een piratenhoed. Vervolgens knippen de leerlingen een piratenhoofd en tekenen daar een piratengezicht op. De ‘piratenvlecht’ wordt vervolgens aan het vouwwerk toegevoegd. Er zijn al een aantal stoere piraten ontstaan! Een gaaf resultaat van gemaakt met behulp van verschillende fijne motorische oefeningen. De laatste fijne motoriek opdracht binnen dit thema zal het verven van een piratenschip zijn.
Schip Ahoy!