Van letters leren naar boeken lezen

vrijdag 27 oktober 2023

Wij werken met het praktijkboek Zo Leer Je Kinderen Lezen en Spellen in combinatie met Veilig Leren Lezen. Daarbij is deze week alweer de start gemaakt met kern 3! De nieuwe letters in kern 3 zijn: d, oe, z, ij, h. Dat betekent ook dat de kinderen de letter b en d hebben geleerd. Deze wordt nog wel eens door elkaar gehaald. In de foto zie je het gebaar dat de kinderen hebben aangeleerd om de letter beter te onthouden. Gebaren worden altijd met de linker hand/kant gemaakt door de kinderen.

We oefenen in de klas dagelijks met het boekje Veilig & vlot en de bordrijwoorden. Om de kinderen te stimuleren steeds vlotter te lezen, gaan we beginnen met slingerlezen. Ze leren een passend leesboek uitkiezen en dat het lezen vooral erg leuk is! De kinderen mogen een slinger- stukje invullen en kleuren als ze een leesboekje uitgelezen hebben. Deze maken we aan een touw en hangen we in de klas. Lezen wordt dan langzamerhand een echt feestje!