Rekencircuit

donderdag 28 maart 2024

Rekencircuit

Na de Krokusvakantie zijn wij gestart met het rekencircuit. Het is een soort inloopmoment waarbij wij verschillende rekendoelen aanbieden. Er wordt ook telkens een nieuw rekenspel uitgelegd. Het doel is dat zij dit spel in de volgende rekencircuits zelfstandig kunnen spelen. We zijn bezig met het automatiseren van verschillende rekenvaardigheden doormiddel van concreet materiaal, spellen en werkbladen. Maar wat is dat nou automatiseren en wat is het belang hiervan? “Met automatiseren bedoelen we dat je kind ook vlot en goed antwoord kan geven op de som, maar dat hij nog gebruikmaakt van een tussenstapje. Het gebruikmaken van een tussenstapje gaat zo snel, dat je haast niet merkt dat hij dat doet. Automatiseren is de basis voor de rekenontwikkeling van je kind. Het is het fundament waarop verder gebouwd gaat worden. Automatiseren kun je vergelijken met het hanteren van een muziekinstrument. Als je weet hoe je een muziekinstrument moet gebruiken, dan kun je muziekstukken gaan spelen. Als je kunt automatiseren, dan kun je grotere opgaven oplossen en andere sommen, zoals de breuken, gemakkelijker maken. Daarom is automatiseren een instrumentele vaardigheid.” (https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/automatiseren-rekenen). De kinderen wisselen bij het rekencircuit elke dag door naar een volgend onderdeel. Na twee weken zullen er weer nieuwe doelen/activiteiten aangeboden worden. De kinderen zijn gemotiveerd en hebben het goed ontvangen. Wij hebben zin om dit de rest van het schooljaar verder uit te bouwen en de kinderen hierin mee te nemen.