Een goed begin is het halve werk.

donderdag 8 september 2022

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt zeker voor de groepsvorming aan het begin van elk schooljaar. Het proces van groepsvorming begint na een zomervakantie weer helemaal opnieuw: De leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Daarom is dit een belangrijke tijd om een goed pedagogisch klimaat in de klas te creëren. Vorig jaar zaten deze groepen namelijk allebei in een andere combinatiegroep. Nu is het doel om van deze 2 leerjaren 1 groep te maken.

De eerste weken stonden in het teken van oriënteren. Deze fase wordt ook de forming-fase genoemd. De leerlingen leren elkaar kennen, de groep zoekt naar veiligheid en structuur. We deden spelletjes als: “interview een klasgenoot, zoek de valse, ruil jouw voorwerp, duo-tekenen etc”. Deze fase heeft ongeveer 2 weken geduurd.

We zitten nu in de volgende fase, namelijk ‘storming’. In deze fase worden de onderlinge verhoudingen duidelijker. Ondertussen werken we ook aan de “norming” fase waarin de regels en de waarden en normen worden bepaald. We hebben samen een klassendoel bepaald. Dit doel is: “We werken rustig door wanneer de andere groep instructie krijgt.” Hier kunnen we krullen voor verdienen en bij 10 krullen hebben we onze beloning (15 minuten extra naar buiten) verdiend. Kortom, we zijn lekker gestart dit schooljaar en we weten steeds beter wat we aan elkaar hebben!