Grote Rekendag

donderdag 21 maart 2024

Vanochtend wilden wij de school binnenlopen, maar de deuren waren afgesloten met verschillende cijfercodes… Hoe kwam dat zo? En hoe konden de leerlingen deze codes kraken?! Door verschillende rekensommen op te lossen kwam elke klas achter een juiste code. Zo konden we gelukkig toch de deuren openen en kon de Grote Rekendag, met als thema ‘de getallenfabriek’, beginnen!

In de kleuterklas werd er gezocht naar allerlei cijfers in de klas. Daarnaast is er gepraat over getallen, want welke getallen zijn voor jou eigenlijk belangrijk? Bijv. je leeftijd, schoenmaat, huisnummer, etc. Ook hebben we het gehad over ontelbare dingen, zoals zandkorrels, haren en de sterren in het heelal. Daarnaast zijn de leerlingen bezig geweest met verschillende beweegactiviteiten, waarbij tellen, meten, cijferherkenning, etc. centraal stonden. Ook was er een rekenspellencircuit uitgezet in de klas. Zo werd o.a. het spel ‘wie ben ik’ gespeeld met getallen. Konden de leerlingen raden welk getal zij waren?

Ook de leerlingen uit groep 3 en groep 4 zijn op creatieve manieren met getallen bezig geweest. Zo hebben zij een “leven zonder getallen” uitgebeeld. Verder hebben de leerlingen hun hersens laten kraken over de betekenis en waarde van verschillende getallen, want wat is een getal nou waard? In groep 4 is de dag afgesloten met een gezellige rekenbingo.

In groep 5/6 zijn de kinderen in een rekencircuit druk bezig geweest met getallen. We zijn begonnen met een improvisatie opdracht waarbij de kinderen geen getallen mochten gebruiken. In het rekencircuit zijn de kinderen aan de slag gegaan met getallen in hun buurt, met vierkant- en driehoeksgetallen, een tafeldoolhof en zijn ze druk bezig geweest met cijfers en getallen uit andere landen. Als afsluiting hebben de kinderen in tweetallen een cijferposter gemaakt.

De leerlingen uit groep 7/8 zijn aan de slag geweest met een escaperoom. In kleine groepjes zijn ze bezig geweest met allerlei soorten rekenraadsels. Gelukkig lukte het hen achter de juiste oplossingen te komen en werd de “prijs” gevonden. Tot slot hebben de leerlingen zelf rekenvragen bedacht. Bij de tentoonstelling voor ouders, verzorgers en andere belangstellenden werden de rekenvaardigheden van de bezoekers op de proef gesteld. Oei, oei wat een pittige sommen konden de kinderen bedenken!

Het was een geslaagde Rekendag met een gezellige afsluiting! Ouders, verzorgers en andere belangstellenden waren namelijk welkom voor een kijkje in de klas. Zo werden zij meegenomen in de rekenavonturen van de leerlingen. Bedankt voor jullie komst en betrokkenheid!