Het belang van voorlezen

zaterdag 7 november 2020

Voorlezen leidt (als het goed is) tot plezier in lezen en dat is belangrijk. Kinderen die het leuk vinden om te lezen of om voorgelezen te worden, gaan vaak later ook zelf veel lezen.
Voor kinderen die nog niet zelf kunnen lezen is voorlezen de belangrijkste manier om nieuwe woorden te leren en om kennis te maken met de taal van boeken. Het is belangrijk voor later om het wat formelere taalgebruik van boeken te beheersen. Door regelmatig verhalen te horen (herhaling is dus belangrijk) vergroten kinderen hun woordenschat en hun kennis van de wereld en bereiden zij zich spelenderwijs voor op het begrijpend lezen.
Daarnaast kan het verhaal aanleiding zijn tot gesprekjes over grappige voorvallen, avonturen, fantasie-onderwerpen, maar ook over emoties zoals bang zijn, boos zijn en verliefd zijn.

Hieronder zetten we op een rij wat voorlezen kan betekenen voor de taalontwikkeling van kinderen

• Voorbereiding op het technisch lezen: kinderen leren dat letters woorden kunnen vormen en dat die woorden iets betekenen; dat je woorden leest van links naar rechts en dat letters en klanken met elkaar verbonden zijn. Vaak leren kinderen al enkele letters herkennen, vooral de letters van hun eigen naam.
  • Voorbereiding op begrijpend lezen: kinderen leren dat een verhaal een begin en een eind heeft, dat gebeurtenissen in een bepaalde volgorde plaatsvinden (oorzaak-gevolg-relaties), dat er een verband bestaat tussen afbeeldingen en tekst en dat je aan de titel van het verhaal al kunt zien waarover het verhaal zal gaan. Ook kennis maken met ‘boekentaal’ valt hieronder. Door verhalen leren kinderen grammaticale structuren kennen die in gesproken taal bijna niet voorkomen. Bijzinnen, verwijswoorden, voegwoorden die logische verbanden aangeven- dit alles is later van groot belang om schoolboekteksten te kunnen begrijpen.
  • Uitbreiding van de woordenschat: verhalen bevatten woorden in een context, waardoor ze gemakkelijker te onthouden zijn, een belangrijke aanvulling op de dagelijkse woordenschat.
  • Bevordering van de leesmotivatie: kinderen leren plezier te beleven aan voorlezen, zodat ze later ook zelf gaan lezen. Dat is belangrijk, want kinderen die zelf veel lezen, breiden hun woordenschat spelenderwijs enorm uit en vergroten hun kennis van de wereld.

Stimuleren van andere vaardigheden
Niet alleen is voorlezen goed voor de taalontwikkeling, ook stimuleert het andere vaardigheden. Zo leren kinderen te luisteren wanneer ze voorgelezen worden en zich te concentreren. Voorlezen stimuleert de fantasie van het kind. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment mee bezig is (geboorte, angst en andere emoties) kan het kind steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te komen over bepaalde onderwerpen.