Hoe was het de afgelopen weken in groep 5/6?

donderdag 4 juni 2020

Na lange tijd thuiswerken, mocht iedere groep twee dagen in de klas werken. De kinderen uit groep 5 waren er op dinsdag en vrijdag en groep 6 op maandag en donderdag. Daarnaast werkten zij ook nog 3 dagen in de week thuis. Knap hoor, hoe zij dit steeds zo serieus oppakten!
De kinderen en ik waren erg blij elkaar weer fysiek te zien. Toch was het gek niet compleet te zijn. We waren gestart met een gezamenlijk kunstwerk aan de muur, die we samen hebben gevoegd tot één geheel. Zo waren we toch een beetje met groep 5 én 6 samen. Er zijn ook brieven geschreven naar klasgenootjes van de andere groep. Gelukkig mogen we straks weer met zijn allen in de klas, wat een fijn vooruitzicht.
De dagen dat de kinderen op school waren hebben we naast hard werken ook veel gekletst over de afgelopen periode, het was fijn om ervaringen met elkaar te kunnen delen. We hebben dit onder andere gedaan met “de kletspot” en een coöperatieve werkvorm “Zoek iemand die…”. Tussendoor kwam er ook veel vanuit de kinderen zelf, ze wilden graag hun klasgenoten en de juf bijpraten. Wat is er trouwens veel gelezen in de periode thuis, hier word ik erg blij van.
Met het uitdelen van het eerste “thuiswerkpakket” hadden de kinderen een leesopdracht meegekregen; wanneer we weer naar school mogen, hebben we een boekenkring. Hier promoten jullie het boek wat jullie thuis hebben gelezen. Dit mag op allerlei manieren, je kunt het eigenlijk zien als een miniboekbespreking. Dit hebben de kinderen van groep 5 en groep 6 inmiddels gedaan. Er was geen enkel boek hetzelfde en ze hadden voor verschillende manieren van presenteren gekozen. Tekeningen, PowerPointpresentaties en zelfs grote knutselwerken kwamen tevoorschijn, om te laten zien aan hun klasgenoten waarom ze hun boek echt moeten lezen. De kinderen waren erg enthousiast en hebben zeker een aantal titels onthouden, om ook te gaan lezen. Het was erg geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar.