Inleiding

zaterdag 7 november 2020

Beste ouders/verzorgers,

Dit is de eerste nieuwsbrief van IKC De Bundel: Een gezamenlijke nieuwsbrief met informatie en nieuws vanuit Kinderopvang Bloom en obs De Bundel.

Nu wij officieel sinds september een IKC zijn staan wij natuurlijk niet stil met onze ontwikkelingen.
Binnenkort starten een aantal kinderen uit groep 7/8 met het voorlezen van de peuters bij Bloom.
Waarom voorlezen zo belangrijk is kunt u verderop in deze nieuwsbrief lezen.
Maar wat leren onze oudste kinderen hier nou van?
Zij moeten het verhaal dat zij gaan voorlezen voorbereiden. Zij moeten hierbij nadenken over wat voor vragen zij bijvoorbeeld tijdens het lezen kunnen stellen aan de peuters. Welke woorden kunnen lastig zijn voor hen en hoe kunnen zij dit dan uitleggen? Interactie tijdens het voorleze is hierbij erg belangrijk en dit kunnen ze op deze manier oefenen.
Na afloop schrijven de kinderen uit groep 7/8 een kaartje aan de ouders van de peuters met daarop welk verhaal er gelezen is, welke lastige woorden er besproken zijn en hoe de interactie verder is geweest.
Zij moeten hierbij denken aan hun spelling en zinsopbouw. Daarnaast moeten zij nadenken over welke informatie belangrijk is voor de ouder van de peuter.
Een activiteit waarin beide leeftijden leerzaam bezig zijn!

Verder leest u onder andere in deze nieuwsbrief nieuws uit de verschillende groepen (kinderopvang en onderwijs).

Namens het team van IKC De Bundel,
Iris Hollander en Annemieke Meijer