Nieuws uit gr. 3/4

woensdag 30 augustus 2017

De kinderen van groep 3 zijn heel gemotiveerd bezig met leren lezen. De taal-leesmethode heet Veilig Leren Lezen en is verdeeld in 12 kernen.
We zijn inmiddels al aardig gevorderd in kern 1. U heeft het vast al van uw kind gehoord, maar voor de volledigheid noem ik het toch maar: de woorden die we tot nu toe hebben geleerd zijn: ik, maan, roos, vis en sok en de bijbehorende letters zijn: i, m, r, v en s (maar al veel kinderen herkennen ook de aa en de oo). Wist u trouwens dat we de letters laten klinken zoals je ze uitspreekt? Dus niet “em” voor de m, maar “mmm” en niet “er” voor de r, maar rrr.

Ook leren de kinderen de hierboven genoemde letters schrijven. Het is een precies en ingewikkeld werkje om die “rare” vormen netjes tussen de regels te krijgen. Maar na een paar keer oefenen lukt het de meeste kinderen al om de letters goed te schrijven. En als een kind wat meer oefening nodig heeft is dat helemaal niet erg. Het komt vanzelf heus goed en niemand weet dat beter dan de kinderen van groep 4, die zich bijna niet meer kunnen voorstellen dat zij een jaar geleden schrijven zo moeilijk vonden!

In groep 4 gaan we binnenkort starten met het schrijven van de hoofdletters, maar nu herhalen we nog even wat we eind groep 3 hebben geleerd. Ik moet zeggen dat er keurig geschreven wordt en iedereen doet heel erg zijn best.

De kinderen van groep 4 zijn erg blij met hun tablet! Hierop maken we de rekensommen en de taallessen. Heel anders dan het werken in een werkboekje, zoals de kinderen van groep 3 doen. Het was wel even zoeken waar je de lessen kunt vinden, maar het navigeren op de tablet gaat steeds beter.
De basislessen zijn voor elk kind gelijk, maar in de plusopdrachten krijgt uw kind opdrachten op maat, dus aangepast aan het niveau. Maakt een kind de basisopdrachten goed, dan krijgt het wat moeilijker opdrachten in de pluslessen. En voor een kind dat de basisstof lastig vindt, zijn er wat makkelijker opdrachten om nog extra te oefenen.