Nieuws uit de kleutergroepen

donderdag 5 oktober 2023

In deze Bundeling willen wij jullie wat meer vertellen over het aanbieden van letters in de kleuterklas. Sinds vorige week hebben wij het aanbieden van de letters met bijbehorende klanken namelijk iets aangepast. Dit is n.a.v. de scholing ‘Zo leren kinderen lezen en schrijven’ om beter aan te sluiten bij de spellingslessen en het aanbieden van de letters in groep 3. Arie de Letterkanarie wordt nu ingezet voor het plakken van letters. Wij laten het woord zingend horen sssssoooook en vervolgens plakken de kinderen dit tot het woord sok!

De aapjes Hak en Plak worden ingezet bij het hakken van de woorden. De juffen zijn Plak en zeggen het woord sok. De kinderen hakken het woord vervolgens in stukken s-o-k,s. Belangrijk hierbij is dat zij de beginklank nogmaals herhalen, vandaar de ‘s’ op het eind.

Het ‘plakken’ van een woord hoort bij het voorbereidend lezen, en het hakken van een woord hoort bij voorbereidend spellen. Daarnaast krijgen de kinderen nu ook gebaren aangeleerd die overeenkomen met een klank. Vraag er thuis maar eens naar, hoe ziet de het gebaar eruit van de aa, h en de k? De aangeboden letters maken wij visueel zichtbaar in de klas d.m.v. een klankmuur zoals op de foto is te zien. In het komende thema zullen de letters t, ui en n aan bod komen met hun bijbehorende klankgebaren.

Met deze manier van werken hopen wij de overgang naar groep 3 nog kleiner te maken.