Nieuws uit de kleutergroepen

donderdag 2 november 2023

In deze Bundeling willen wij jullie wat meer vertellen over het rekenonderdeel bouwen. Bouwen bereidt de leerlingen voor om om te gaan met ruimtelijke begrippen. Alle leerlingen doorlopen verschillende leerfases. Allereerst leert een kind om vrij te bouwen en vervolgens leert het kind ruimtelijk te bouwen. Hiermee wordt bedoeld dat de leerling blokken op elkaar plaatst aan de hand van een zelfgemaakt plannetje. Zo bouwt een leerling bijvoorbeeld een huis, misschien zelfs met een raam, dak of deur. Wanneer de leerlingen deze leerfase eigen hebben gemaakt, oefenen zij met het nabouwen van voorbeeldkaarten. Hierbij is het van belang dat de leerlingen doorkrijgen dat een bouwwerk er anders uitziet aan de voorkant, als van de zijkant, als van de achterkant. Spiegels kunnen hier goed voor ingezet worden! In de laatste leerfase leren de leerlingen om te bouwen vanuit meerdere aanzichten en zelfs vanuit plattegronden. Wij hebben de afgelopen periode extra aandacht besteed aan het bouwen tijdens kringmomenten. Kunnen de leerlingen het bouwwerk van de juf nabouwen? Of het bouwwerk van een klasgenootje? En lukt het hen om de voorbeeldkaart na te bouwen? En wat als de voorbeeldkaarten steeds moeilijker worden? Niet alleen tijdens de kringmomenten komt het bouwen terug, ook tijdens het spelen zijn de leerlingen veel bezig met bouwen. Denk maar aan het bouwen met de lego, de kleine blokjes, de lokon of de k’nex. Ook in de bouwhoek wordt er volop gewerkt aan deze leerfases. In ons huidige thema ‘bij mij thuis’ worden er vooral veel huizen gebouwd en nagebouwd. Zullen er bouwvakkers in spe tussen zitten?