Nieuws uit de kleutergroepen

donderdag 1 februari 2024

Tot aan de voorjaarsvakantie werken wij in het thema winter. In dit thema worden er twee letters aangeboden, namelijk de tweetekenklinkers ‘ou’ van het woord kou en ‘ij’ van het word ijs. Best moeilijk hè? Letterkennis bereidt voor op lezen en spellen, met letterkennis leert het kind op speelse wijze de lettervorm herkennen. Ook leren zij de klank eraan te koppelen en te verbinden met wat er in de mond gebeurt wanneer de klank uitgesproken wordt. De letter wordt ook aangeboden met een specifiek gebaar. De leerlingen herkennen de letters al aardig goed! Vraag uw kind maar naar de bijbehorende klankgebaren.

Verder zijn de leerlingen druk bezig met tellen. Tellen bereidt voor op het rekenonderwijs straks in groep 3. We tellen dan niet ook zomaar tot 10, maar tellen in sprongetjes van 2 of 5  tot 20. Ook oefenen we met buur getallen, welk getal komt na de 5 of bv welke getal zit voor de 7?

Knippen komt erg vaak voor, ook in het dagelijks leven. Daarom is het leren knippen niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van de motoriek, maar ook voor de zelfredzaamheid van het kind. Er wordt op dit gebied in dit thema aan de fijne motoriek gewerkt door middel van verschillende knip oefeningen. De kinderen leren knippen over rechte lijnen en lijnen met bogen erin. Vervolgens oefenen zij met het knippen van vormen. Met de verschillende uitgeknipte vormen creëren de leerlingen uiteindelijk een zelf geknutselde sneeuwpop.