Nieuws uit groep 3

donderdag 2 november 2023

We oefenen in de klas dagelijks met het Veilig & vlot boekje van Veilig Leren Lezen en de bordrijwoorden. Om de kinderen te stimuleren steeds vlotter te lezen, gaan we beginnen met slingerlezen. De kinderen mogen een slinger- stukje invullen en kleuren als ze een leesboekje uitgelezen hebben. Deze maken we aan een touw en hangen we in de klas. Lezen wordt dan langzamerhand een echt feestje! We leren ook steeds meer letters, waarmee we woorden en zinnen kunnen maken. Inmiddels hebben we al 17 letters geleerd! We zijn begonnen met kern 3 waarin we d, oe, z, ij, en h leren.
De kinderen werken hard. Niet alleen in de klas, ook in musea. Voor burgerschap zijn wij naar Paleis Het Loo geweest. Daar hebben wij geleerd dat Paleis Het Loo meer dan 300 jaar oud is en dat het ooit het woonhuis was van koningen en koninginnen. Koning-stadhouder Willem III van Oranje en Maria II van Engeland hebben het paleis laten bouwen. De kinderen hebben een tekening van ruim 300 jaar geleden vergeleken met hoe het er nu uit ziet. De kinderen hebben geluisterd naar de muziek van een fontein, geleerd wat hoffelijk groeten is, oude mythen gehoord en vooral erg deftig door de paleistuin geparadeerd! Wat was het bijzonder om daar eens rond te lopen.