Nieuws uit groep 3/4

donderdag 5 december 2019

De afgelopen periode stond vooral in het teken van Sinterklaas. De kinderen hebben hierover; gelezen, gerekend en geschreven. Ook hebben we pepernoten gebakken in de klas. De kinderen hebben de pepernoten zelf gemaakt. De kinderen hadden ook zelf het idee om Sinterklaas een zakje pepernoten cadeau te doen. Dit hebben zij afgelopen woensdag dan ook gedaan. Hij vond ze vast heerlijk!

Groep 3 is met Veilig Leren Lezen al bij kern 5. Het verhaal van ‘Dan ken jij Krisje Kolen niet!’ staat centraal en gaat over regels. Wat mag wel, wat mag niet, wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt? Woorden als ‘de boef’, ‘de boete’, ‘de regel’ en ‘het uniform’ komen hierbij aan bod. De nieuwe letters in kern 5 zijn: eu, ie, l, ou en uu. Voor sommige kinderen zijn de ‘eu’, ‘ie’ en ‘ou’ best lastig. We besteden daarom veel aandacht aan die letters en herhalen ze iedere dag.

Groep 4 gaat volgende week beginnen met tafelsommen. Zij maken voor het eerst kennis met dit soort sommen. Wij beginnen met de strategie ‘herhaald optellen’, vervolgens krijgen ze meer strategieën aangeboden. Pas aan het einde van groep 4 gaan we deze sommen automatiseren, zodat zij hier niet lang meer over na hoeven te denken.