Nieuws uit groep 3/5

maandag 31 augustus 2015

Groep 3 is gestart met de eerste kern van Veilig Leren Lezen. In de eerste week hebben de kinderen drie woorden en de bijbehorende letters geleerd: ik, maan en roos. Ook hebben zij een zogenaamd “klikklak-boekje” gekregen, waarin de letters van de woorden worden gedaan: de i, aa en oo in het midden, de m en r vooraan en de k, n en s achteraan. De letters kunnen onafhankelijk van elkaar worden weggedraaid. Zo ontdekken de kinderen dat je met de geleerde letters veel meer woorden kunt maken dan de drie die we geleerd hebben. Wat zijn ze enthousiast over deze ontdekking en wat pakken ze het snel op!

Ook krijgen de kinderen spellingles met dezelfde methode die in de hogere groepen wordt gebruikt. Natuurlijk kennen zij nog niet zoveel letters, dus in het begin zijn de spellinglessen erg kort en worden de paar geleerde letters heel veel geoefend.

Schrijven gebeurt in groep 3 nog met een speciaal driehoekig potlood. De vorm van dit potlood bevordert een goede “pen”greep.

Met rekenen zijn we gestart in het eerste groene werkboek van Pluspunt. De oefeningen gaan vooral over hoeveelheden tellen, sommen met getallen t/m 6 en groepjes van 5 uit een grotere hoeveelheid zoeken. Er wordt gewerkt met een dobbelsteen om de hoeveelheden -zoals dat met stippen is aangegeven op de dobbelsteen- te koppelen aan een getal.

Groep 5 gaat dit jaar voor het eerst ook op vrijdagmiddag naar school. Op deze middag is groep 3 niet aanwezig en het is dus een aangewezen moment voor de zaak/praatvakken geschiedenis en aardrijkskunde. De kinderen waren heel erg geïnteresseerd in de eerste geschiedenisles over de Steentijd. Ze wilden heel graag weten hoe de mensen in die tijd leefden, wat ze allemaal deden en welke gereedschappen ze gebruikten. Dat de juf een vuistbijl en een pijlpunt had meegenomen die ze ook mochten vasthouden, was een kers op de taart.

Net zoals vorig schooljaar werken de kinderen nu ook via Snappet met de tablets om hun reken- en taallessen te maken. Bovendien zijn er ook woordenschatlessen en automatiseersommen te maken; deze lessen staan op de weektaak bij “zelfstandig werken”. Het mooie van deze methode is dat de kinderen meteen zien of ze een som of opdracht goed of fout maken, directe feedback dus.

geschiedenisles gr5