Nieuws uit groep 4

donderdag 11 mei 2023

Nieuw thema taal, ‘de stem van de leerling’ en handvaardigheid.

In groep 4 hebben de leerlingen het thema ‘Gek’ afgerond en starten we met het thema ‘Kleding’ met taal. Bij het thema ‘Gek’ hebben de leerlingen eigen leervragen mogen stellen over het thema, die door de leerkracht zijn beantwoord. In deze lessen is ingegaan op de interesse van de leerlingen en de vragen die zij nog hadden over wat zij geleerd hebben. Het beantwoorden van leervragen van leerlingen is ontstaan vanuit het onderzoek van Juf Juul. In het eindonderzoek wordt onderzocht hoe ‘de stem van de leerling’ (mening van de leerling) meer terug kan komen in het onderwijs. Hierdoor moeten leerlingen zich meer gehoord voelen en zich meer betrokken voelen bij besluitvormingen die gemaakt worden in de klas over het leerplan.

Verder zijn afgelopen week de laatste werken bij handvaardigheid afgemaakt, waarbij de groep een eigen portret heeft gemaakt. Op het portret zijn ‘gekke’ haren gemaakt, door ecoline te druppelen op het papier en met een rietje op de druppels te blazen. Naast deze techniek, zullen de leerlingen verder binnen de lessen kennis gaan maken met andere technieken. Denk aan drukwerk, het maken van een collage of schilderkunst.