Nieuws uit groep 4

donderdag 5 oktober 2023

Het eerste thema Start van taal is afgesloten. Maandag is meester Dennis gestart met het nieuwe thema van taal; Onderweg. In de themafilm filmt Sanne de route die ze aflegt van huis naar school en geeft commentaar op alles wat ze tegenkomt. Ook de kinderen gaan in dit thema aan de slag met alles wat ze onderweg tegenkomen. Ze leren woorden die over onderweg gaan, ontdekken taal in straatnamen en verkeersborden, luisteren naar straatgeluiden, schrijven een adres, maken een reisbeschrijving en schrijven over hun eigen route van huis naar school. Meester Dennis komt uit Loenen. In Loenen kom je weer hele andere dingen tegen, dan hier in Apeldoorn. De kinderen raakten niet uitgepraat, hadden veel vragen en waren enthousiast. Tijd om dit thema samen verder te verkennen.

Naast een nieuw thema voor taal zijn we ook gestart met een nieuw blok voor spelling. In blok 2 hebben we aandacht voor het plankwoord (categorie 4), daar mag geen g tussen. Het Eer-oor-eur-woord (categorie 5), Eer-woord ik schrijf de ee, oor-woord ik schrijf de oo, eur-woord ik schrijf de eu. Eel-woord ik schrijf de ee. Het aai-ooi-oei-woord (categorie 6), ik hoor de j maar ik schrijf de i. Naast deze categorieën maken we ook een start met het klankgroepenwoord ter voorbereiding op het schrijven ervan in blok 4. Het klankgroepenwoord oefenen we in vaste stappen:

Stap 1 Woord verdelen in klankgroepen

Stap 2 Bepalen van de laatste klank

Stap 3 Bepalen van de (klank)groep

Stap 4 Bepalen wat je moet doen

De Kinderboekenweek 2023 is in volle gang. Na een feestelijke opening woensdag en het zien van de aankleding in de hal was het thema al snel duidelijk; Bij mij thuis. Achterin de klas hebben wij zelf ook een knus huiselijk hoekje gecreëerd om te lezen. De kinderen kunnen hier kiezen uit verschillende themaboeken die we hebben uitgezocht in de Boekenbus. Er staan nog veel meer rijke taal- en leesactiviteiten op het programma voor komende week zoals: tutorlezen, een taalronde, creatief schrijven, de voorleeswedstrijd én er komen zelfs wat ouders voorlezen in de klas. Naast de reguliere vakken, is het dus echt een leesfeest zo tijdens de Kinderboekenweek.