Nieuws uit groep 4

donderdag 2 november 2023

De kinderen hebben heerlijk kunnen opladen in de herfstvakantie. Na de vakantie stond een verhuizing op het programma. Dit vonden de kinderen toch wel een beetje spannend en een gek idee. Donderdagmiddag mocht groep 7/8 eerst weer naar hun eigen lokaal, hierna hebben ze ons ook nog helpen sjouwen. Die extra handen waren zeer welkom. Samen was het zo voor elkaar. Én toen zaten we ineens samen in het speellokaal. Dat was even wennen, ook voor een aantal ouders. Want we konden niet meer zwaaien voor het raam. Wat een grote ruimte eigenlijk, genoeg plekjes om lekker te lezen bijvoorbeeld. Best gekke plekjes ook, maar de kinderen lazen onverstoorbaar door. Daarnaast hebben we een leuke tekenopdracht uitgevoerd. Er werden willekeurig tweetallen gemaakt. Samen moest er een “duo-tekening” gemaakt worden. Eerst samen overleggen, een verhaaltje bedenken en dan vervolgens aan de slag. Niet allebei een eigen helft, maar één geheel. Het thema Halloween werd veel gekozen. Er kwamen een hoop pompoenen voorbij. De kinderen waren erg enthousiast en lieten hun fantasie de vrije loop. Ze hebben er iets moois van gemaakt! Mooi om te zien hoe de kinderen communiceerden en gezamenlijk tot een eindproduct kwamen. Afgelopen maandag mochten wij weer terug naar ons eigen klaslokaal. Het luchtzuiveringssysteem is geïnstalleerd bovenin ons lokaal. Dan even wat nieuws over het lezen: Er hangt nu nog een leeg touw gespannen voor het raam. Over een tijdje zullen hier vlaggetjes aan komen te hangen van de gelezen boeken van de kinderen. Wanneer ze een boek uit hebben, maken de kinderen een vlaggetje voor aan de lijn. Dit noemen we “slingerlezen”. Hierdoor doen kinderen ook weer nieuwe ideeën op voor een leuk leesboek. Op gebied van leesmotivatie zijn wij ook nog bezig met het afronden van de leesmeter. Deze leesmeter hebben wij meegenomen vanuit groep 3, dit wilden de kinderen zelf graag. Hier staan nog een aantal leuke activiteiten op. Deze gaan we uitvoeren wanneer we onze leesdoelen hebben behaald. Wordt vervolgd, maar we zijn al een heel eind!