Nieuws uit groep 4

donderdag 1 februari 2024

Deze week is veel aandacht in de klas voor de Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek. We zijn heerlijk aan het voorlezen en de kinderen zelf ook. Zo is meester Dennis bijvoorbeeld bezig geweest met de gedichtenwolkjes. De kinderen reageren enthousiast op de verschillende manieren om met lezen bezig te zijn. Het leesrad is ook goed ontvangen, vooral bij de vrije keuze zijn de kinderen erg creatief. Maar lezen, dat doen ze hoor!

De leerlingenraad heeft de “tosti-week” bedacht en deze week was groep 4 aan de beurt. De kinderen smullen van de tosti’s en doordat we een handig schema hebben bedacht, komt iedereen aan de beurt.

Daarnaast zijn we gestart met het afnemen van de Cito-toetsen. Tussendoor is er natuurlijk ruimte om te ontladen na de volle focus. Dit doen we met spelletjes, goede gesprekken en af en toe een extra frisse neus.

Bij taal zijn we gestart met het nieuwe thema: Nodig. In dit thema bedenken de kinderen dingen die ze nodig hebben. In de themafilm speelt Tessa met andere kinderen het spel ‘Ik ga op reis en heb nodig…’. Ze leren woorden die gaan over nodig, ontdekken hoe je in taal kunt overdrijven, beschrijven voorwerpen die je nodig kunt hebben en schrijven een oproep over iets wat ze nodig hebben.

We hebben ook veel samenwerkingsopdrachten gedaan de afgelopen periode. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Met samenwerkingsopdrachten kunnen kinderen deze vaardigheid in de praktijk oefenen. De kinderen hebben bijvoorbeeld samen een kleurplaat op precies dezelfde wijze proberen in de kleuren. Er stond een boek tussen hen in, dus ze konden niet bij elkaar spieken. Ze moesten echt met elkaar communiceren, welk stukje van de kleurplaat ze welke kleur zouden geven. Een mooie uitdaging die de kinderen erg goed hebben uitgevoerd!