Nieuws uit groep 4

donderdag 1 september 2022

De kop is eraf!

We zijn weer gestart met het nieuwe schooljaar. Een kleine maar fijne club kinderen in groep 4, kwamen vol enthousiasme weer binnen. We besteden aandacht aan een aantal belangrijke dingen de komende periode.

Er is ruimte voor wat herhaling, maar uiteraard worden er ook veel nieuwe dingen geleerd. Dit jaar beginnen de kinderen bijvoorbeeld met de methode Staal. De kinderen in groep 4 worden bij de start van de methode vertrouwd gemaakt met Staal taal en spelling. Met tekst, beeld en andere zelfgekozen bronnen werken we toe naar een taalproduct dat inspeelt op de eigen belevingswereld.

In het eerste thema START leren ze te werken met het werkboek en bronnenboek en tussen die twee te navigeren. Ze maken kennis met nieuwe woorden, spelen met letters en zien hoe leuk en handig pictogrammen zijn. In het begin zullen we nog veel samen doen. Omdat de lessen in elk thema dezelfde opbouw hebben, zullen ze steeds zelfstandiger kunnen werken. Het algemene taaldoel van dit thema is ‘spreken, luisteren en schrijven om te communiceren: informatie uitwisselen’. De kinderen maken kennis met beeldtaal als schriftsysteem en leren met behulp van bronnen zelf een tekst te schrijven.

In de expressiefase presenteren ze nieuwe spelregels en spelen ze het Staal-spel. Naast het gewone lesaanbod hebben we soms wat coöperatieve werk-/spelvormen op het programma staan. Zo hebben de kinderen deze week van losse letterkaartjes zoveel mogelijk woorden moeten puzzelen. De woordenschat van de kinderen wordt ook flink uitgebreid met deze methode. De woorden hangen aan de wand in de klas en komen gedurende het thema en de spellingslessen vaak terug. We hebben erg veel zin om de rest van het schooljaar samen met de kinderen de methode steeds verder te verkennen en eigen te maken.