Nieuws uit groep 4

donderdag 1 december 2022

Close reading in de klas

In groep 4 zijn we druk bezig met het geven van close reading lessen.
Letterlijk betekent Close Reading zoiets als ‘dichtbij lezen’. Dat drukt mooi uit wat de kinderen gaan doen: lezen met de neus dicht op de tekst, speurend naar de betekenis. We noemen het daarom ook wel eens: lezen als een detective. En dat benadrukt dan weer mooi dat de leesles niet saai, maar juist spannend kan zijn. Leerlingen nemen een actieve leeshouding aan en gaan een gesprek aan met de tekst: Wat wil jij mij vertellen? Snap ik alles wat je zegt? Klopt het wat je me vertelt? Kan ik het rijmen met wat ik al weet?

Wij zijn in groep 4 dus druk bezig met deze lessen. In de eerste lessenreeks heeft juf Vera het met de kinderen gehad over verschillende soorten dieren die uit eieren komen. Hierbij kregen de kinderen onder andere de opdracht om de juiste eieren bij de juiste dieren en de juiste omgeving te zoeken.
Met juf Emma is de klas begonnen met de lessenreeks over de Egyptische farao Toetanchamon. Tijdens de lessen hebben de kinderen geleerd wie Toetanchamon was, hebben we een woordweb leren maken en hebben de kinderen verschillende stukjes tekst in het juiste tijdvak kunnen plaatsen. Deze week krijgen de kinderen de laatste les uit deze lessenreeks. We zijn benieuwd wat we allemaal nog meer gaan leren…

Waarom Close Reading?
Een goede leesvaardigheid en tekstbegrip vormen het fundament voor leren. Bij alle vakken moeten leerlingen immers teksten lezen én begrijpen wat ze lezen. Ze moeten de informatie uit de tekst kunnen verbinden aan wat ze al weten over het onderwerp en aan andere teksten. Helaas is dit zogeheten diep lezen voor veel leerlingen nog een struikelblok.

Met Close Reading kunnen we daar gericht aan werken en zo ons onderwijs in tekstbegrip verstevigen. Bij deze aanpak duiken de leerlingen diep in teksten en raken ze bovendien gemotiveerd om verder te lezen.

Viering Sint.

Wat voelde het goed om er op zo’n feestelijke dag weer bij te kunnen zijn. Ik heb genoten van de fijne sfeer en het enthousiasme van de kinderen. We zijn goed verwend door de Sint+pieten en de moeders van de AC! Tussendoor was er tijd voor een leuk sintcircuit in de klas met verschillende
activiteiten. Daarnaast zijn we ook extra lang naar buiten geweest.

K.O.P (Klas Op de Plank) groep 4 zal plaatsvinden op vrijdagochtend 16 december. Komende 2 weken gaan wij hard aan de slag om er samen iets moois van te maken. We verklappen uiteraard nog niet te veel, laat u verrassen. Verdere informatie voor ouders en andere belangstellenden volgt nog via een Parrobericht.