Nieuws uit groep 5/6

donderdag 3 juni 2021

Wat gaat de tijd ontzettend snel, we zijn de laatste 6 schoolweken voor de zomervakantie ingegaan. Er heerst een fijne sfeer in de groep, wat ben ik trots op mijn kanjers!  De kinderen werken graag actief samen met elkaar. Een mooi voorbeeld hiervan was een les met meten en meetkunde. De kinderen uit groep 5 en 6 waren bezig met het leren van oppervlakten. Groep zes heeft bijvoorbeeld al doende geleerd wat een vierkante meter, vierkante decimeter en vierkante centimeter nou zijn (m2, dm2, cm2) en hoe ze hiermee oppervlakten kunnen meten. De betrokkenheid is bij deze lessen altijd groot. Gelukkig komt zo’n soort les in elk blok weer voorbij.

De flessenactie om geld in te zamelen voor het schoolplein is in volle gang. De kinderen zijn fanatiek aan het verzamelen en gaan uiteraard voor de winst. Mooi om te zien hoe alle groepen binnen de school hier gezamenlijk mee bezig zijn.

Waar gaan we nou die laatste weken mee aan de slag in de groep? De Cito-toetsen gaan weer van start, de kinderen kunnen hier al hun opgedane kennis laten zien. Daarnaast gaan we uiteraard ook nog een aantal nieuwe dingen leren. We zijn gestart met een nieuw blok van spelling en een nieuw thema van Taal. Groep 5 leert het colawoord (categorie 18), het achtervoegsel uitbreiden (categorie 12) en het grondwoord + te/ste. Van de leestekens leren ze de dubbele punt, aanhalingstekens en het uitroepteken juist te gebruiken. Over het laatste thema kan ik helaas niet al te veel loslaten… Want we gaan aan de slag met: Geheimen.

Groep 6 gaat aan de slag met de uitbreiding van het klankgroepenwoord met ueel/eaal (categorie 10), het garagewoord (categorie 26) en het kilowoord in bijv. station (categorie 13). Bij de woordsoorten leren ze wat een telwoord is. Voor het laatste thema gaan we op avontuur in de Jungle.

Wist u trouwens dat de kinderen uit groep 5/6 ontzettende “fruitmonsters” zijn! De afgelopen 20 weken hebben zij van alles geproefd en gegeten. Ze vonden het heerlijk! Alles wat ik voorschotel gaat tot het laatste stukje op en dan nog vragen ze om meer.  Helaas was dit de laatste week van het EU-schoolfruit. Wij hebben er echt van genoten!