Nieuws uit groep 5/6

donderdag 3 februari 2022

In quarantaine, uit quarantaine, fysiek onderwijs, thuisonderwijs. Het heeft heel wat flexibiliteit gevraagd van ons allemaal. Toch zijn de leerkrachten van groep 5/6 erg trots op de kinderen (en hun ouders) hoe ze hiermee omgaan. Inmiddels zijn we bijna allemaal weer op school en hopen we op een rustigere periode waarbij we allemaal in de klas aanwezig kunnen zijn. Door deze situatie zijn we ook iets later gestart met de Cito-toetsen. Deze week staan de leestoetsen (AVI en DMT) en de woordenschat toets op het programma. Volgende week gaan we aan de slag met rekenen en spelling. Hierna staat begrijpend lezen op het programma en hier zullen we donderdag 17 februari mee klaar zijn. De 10 minutengesprekken zijn in de week van 7 maart. We zullen volgende week de gespreksmomenten open zetten in Parro en dan kunt u zich intekenen voor een gesprek over uw kind.

Wij zijn inmiddels gestart met het volgende thema van Staal taal. Groep 5 werkt met het thema Dierentuin en groep 6 werkt over Ondergronds. De woordlijsten gaan vanmiddag mee, zodat u ook kan zien welke woorden er in dit thema aan bod komen. Bij rekenen zijn beide groepen gestart met blok 5. We oefenen met het optellen met maximaal 2 of 3 stappen. Ook het vermenigvuldigen en delen en de tijd aflezen (digitaal en analoog) komen dit blok terug voor groep 5. Voor groep 6 zijn we ook bezig met optellen en aftrekken en daarbij mogen ze kiezen tussen hoofdrekenen of de kolomsgewijze manier. De breuken vergelijken en tijden aflezen en herleiden. De de ’s woorden en met het verkleinwoordje met -etje zijn dit blok nieuw voor groep 5. Het thee-woord en het café woord zijn de nieuwe categorieën voor groep 6. Vraag gerust uw kind hiernaar!

Komende vrijdag hebben we het afscheid van juf Vera. Het was prettig dat ze de afgelopen periode veel met juf Marinde kon overleggen en achter de schermen veel dingen kon regelen. Nu is het tijd voor haar zwangerschapsverlof en zullen we vrijdag een klein afscheidsfeestje vieren. Foto’s hiervan zullen worden gedeeld op de Parro-app.