Nieuws uit groep 7/8

donderdag 3 december 2020

Afgelopen dinsdag zijn we met geschiedenis verdergegaan met het thema de Islam.
Dit thema breiden we eind dit hoofdstuk uit met een project over wereldgodsdiensten.
De les dinsdag ging van start met een mini-spreekbeurt van Sana over de Islam.
Ze had een presentatie voorbereid en veel spullen meegenomen van thuis. In een minuutje of 10 heeft ze veel verteld.
Na de presentatie mochten de kinderen vragen stellen aan Sana. De eerst drie vragen waren wat aarzelend, maar al snel was groep 7/8 ‘los’.
In de 40 minuten daarna kwam er een vragenvuur en een mooi gesprek op gang met verbinding naar andere godsdiensten en culturen.
Dit ging op een zeer open, ontspannen en vooral respectvolle manier.
De vragen van de kinderen uit de klas waren zeer verschillend. Soms op de inhoud en soms ook praktisch.
Hieronder een aantal vragen om jullie mee te nemen in het bijzondere gesprek:
-Moet je 5 keer per dag bidden op vaste tijden? Wat nou als je er per ongeluk 1 vergeet?
-Hoe bidden jullie? Gaan jullie allemaal naar de moskee?
-Tijdens het bidden moet je gezicht richting Mekka, maar hoe weet je dan welke kant je op moet bidden? Hoe doe je dat dan als je op bezoek bent bij
familie of vrienden?
– Op welke manier heb je de Arabische taal geleerd? Wil je eens wat voorlezen of uitspreken Sana?
– Draag je thuis ook een hoofddoek? Slaap je ook met hoofddoek?
– Hoe ziet voor jou een dag eruit tijdens de Ramadan?
-Welke feestdagen vieren jullie en wat vieren jullie dan?
40 minuten later waren we zeker 60/70 vragen verder en was het al bijna 15.15 uur zonder dat we ook maar een boek op project hadden aangeraakt.
Een leerzame en waardevolle middag!
Hieronder nog een stukje geschreven door Eline en Anne uit groep 8.
Sana hield een kleine spreekbeurt over haar geloof de islam. Sana had gister allemaal spullen meegenomen van thuis over haar geloof. Sana had twee kettingen en twee boekjes. Toen vertelde ze dat de kettingen en de boekjes gebruikt worden door de mensen voor als ze vergeten te bidden, dan lees je uit de boekjes en/of doe je een ketting om en denk je aan Allah, bidden doe je namelijk 5 keer per dag en dan lees je de koran, dat is boek met de informatie over de islam, Dat staat in het Arabisch dus moet naar een bepaalde school om Arabisch te leren dat kan vanaf 6 jaar als je al Arabisch kan hoef je niet naar zo een school. Met bidden gaan mannen en vrouwen apart bidden en apart naar de moskee mannen gaan vrijdag naar de moskee en vrouwen zondag daar gaan ze namelijk bidden maar voor ze gaan bidden dan moet je eerst je wassen en na het bidden ook dat heet woedoa. Moslims vieren geen sinterklaas of kerst.