Nieuws uit groep 7/8

donderdag 6 oktober 2022

De afgelopen week is groep 7/8 erg druk geweest met de actie “Kinderpostzegels.” Deze actie wordt al sinds 1948 gehouden en het is uniek in de wereld. Dit jaar was er dagelijks een “Wind mee” show. De kinderen werden hierdoor extra gestimuleerd om challenges aan te gaan en met een speciale game konden ze ook extra punten scoren. Kortom, het leefde erg in onze groep. De groep heeft samen ruim €2.000,00 opgehaald. Met dit geld worden kinderen geholpen die vastlopen op school. Deze kinderen hebben problemen thuis of ze hebben iets naars meegemaakt. Deze kinderen krijgen begeleiding of mogen naar een speciale training gaan. Zodat ook zij weer met een vrij hoofd naar school kunnen.

Waar zijn we verder mee bezig in de klas? Eigenlijk is het teveel om op te noemen, dus vandaar even kort iets over taal en rekenen. Bij taal zijn we volop bezig met het thema “Familie” (groep 7) en “Televisie” (groep 8). We zijn bezig met het toepassen van onze kennis over deze onderwerpen. We schrijven een familieverhaal/jeugdjournaal bericht en we geven elkaar tips en tops hierbij. Met deze feedback herschrijven we het stuk. Met rekenen is groep 7 druk met cijferend vermenigvuldigen en hoofdrekenen met kommagetallen en rekenen met schaal. Groep 8 is druk met grote getallen (t/m miljard), breuken gelijknamig maken, rekenen met verhoudingen en met schaal. Naast deze vakken (en nog erg veel andere vakken) zijn wij als school op zoek naar een nieuwe methode voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Op dit moment zijn we op dinsdag bezig met aardrijkskunde (Meander) over klimaten binnen Europa. Op donderdag besteden wij aandacht aan geschiedenis (Brandaan) en zijn we bezig over het Romeinse Rijk. We komen erachter dat er eigenlijk nog erg veel dingen over zijn gebleven vanuit die tijd. Uiteraard sluiten de kinderen de hoofdstukken af met een toets. Ruim voor de toets zullen de kinderen een samenvatting meekrijgen om thuis te leren voor de toets. Natuurlijk kijken we naar onze eigen bevindingen als leerkrachten, maar is de mening van kinderen ook belangrijk in de keuze van een methode. Over deze vakken, maar ook veel andere vakken zullen de kinderen u iets vertellen tijdens de ouderavond door leerlingen op 17 oktober!