Nieuws uit groep 7/8

donderdag 1 december 2022

Wat gaat de tijd toch snel, het is alweer december.
Woensdag hebben we een gezellige sinterklaasviering gehad. Eerst hebben we de Sint binnengehaald en daarna zijn we snel met de surprises begonnen. Wat was er hard gewerkt, zowel aan het gedicht als aan de surprise. Leuk om te zien en te horen!
Bij taal zijn we in groep 7 gestart met het thema “Flits” en in groep 8 met “Mysteries”.
De eindopdracht is het schrijven van een krantenartikel. Hierbij letten ze op de vormgeving, een passende kop etc. Groep 8 gaat een verhaal afschrijven waarbij ook gelet wordt op de intonatie bij het voorlezen. Vlak voor de kerstvakantie zullen we deze blokken afronden.
Bij rekenen zijn de kinderen zich nu meer bewust van de toetsdoelen. Het werkt namelijk bij Pluspunt 4 als volgt: Eerst krijgen de kinderen een blok instructie op deze doelen, in het volgende blok oefenen ze hier zelfstandig mee tijdens de conditietraining en krijgen ze instructie op nieuwe doelen. Door de toetsdoelen op een rijtje te hebben weten de kinderen wat er van hen wordt verwacht op de toets aan het einde van het blok. Het is dus handig om hier extra mee te oefenen, voordat de toets is. Het is mooi om te zien hoe serieus sommige kinderen hiermee omgaan en extra gaan oefenen!
In groep 7/8 zijn we veel bezig met teksten schrijven. Een paar weken geleden hebben we een sinterklaas verhaal geschreven met als doelgroep de kleuters. De afgelopen tijd hebben de kinderen dit verhaal voor mogen lezen aan groep 1/2. Liedjes, kleurplaten, vragen bij de tekst, alles werd uit de kast getrokken om de kleuters bij het verhaal te betrekken.
Vorige week hebben we allemaal een limerick geschreven. Het begon met: “De Sint gaat naar en dan een land/plaats etc.” Het rijmschema A-A-B-B-A is uiteindelijk bij iedereen, maar makkelijk was dit niet. Deze week stond een beeldgedicht op het programma.
Kortom, we zijn lekker aan de slag en de dagen vliegen voorbij!